مدرکی که برای داشتن این شغل مورد نیاز است، چه نام دارد؟ از بین تمامی مدارکی که فرد برای زبان انگلیسی دریافت می‌کند، کدام ملاکی برای تدریس می‌تواند باشد؟ بیش‌تر افراد به‌دنبال پاسخ این سوال هستند که آیا با هر مدرکی که دارند، می‌توانند به تدریس زبان بپردازند؟ می‌خواهند بدانند که بهترین مدرک زبان انگلیسی برای تدریس کدام مدرک است؟ برای رسیدن به‌پاسخ این سوالات با ما همراه باشید.

تدریس زبان انگلیسی درهر نقطه از جهان که بخواهید! رویای تبدیل شدن به یک مدرس زبان انگلیسی چه‌زمان در فرد شروع به‌شکل‌گیری می‌کند؟ در بیش‌تر مواقع زمانی است که او یادگیری این زبان را آغاز می‌کند. گاه این رویا از تاثیر خوبی که مدرس بر زبان آموز خود می‌گذارد نشات می‌گیرد. روابطی که بین زبان‌آموزان و مدرسان نیمکت نیز برقرار است. حال برای تحقق بخشیدن به این رویای کودکی چه مسیری باید طی شود؟

مدارک زبان انگلیسی که برای تدریس اعطا می‌شود را بشناسیم!

بیش‌تر افراد تصور می‌کنند که دوره تی تی سی تنها دوره‌ی مرتبط با تدریس زبان انگلیسی است. چه تعداد از گواهینامه‌ها یا مدارکی که برای تدریس زبان انگلیسی داده می‌شود را می‌شناسید؟ درواقع برای دریافت هرگواهینامه و مدرکی نیاز به گذراندن دوره خاص آن دارید. چراکه با شرکت در این دوره‌ها است که توانایی و صلاحیت‌های لازم جهت تدریس زبان انگلیسی به افراد را کسب می‌کنید.

تمامی مدارک در پایان دوره خاص خود و قبولی در آزمونی خاص مرتبط با آن دوره به افراد اعطا می‌شود. مدارکی چون تی تی سی، تسول یا تیسول، دلتا، سلتا برای زبان انگلیسی به افراد اعطا می‌شود. در ادامه به هریک خواهیم پرداخت.

مدرک تی تی سی؛ دوره تربیت مدرس زبان انگلیسی

تی تی سی مخفف عبارت Teacher Training Course است که دوره‌ای برای آموزش مدرسان جهت تدریس زبان انگلیسی است. این دوره در آموزشگاه‌های معتبر برگزار می‌شود و درپایان دوره مدرکی به این افراد داده می‌شود. در این دوره افراد را برای تدریس زبان انگلیسی در سطوح مختلف زبان آماده می‌کنند. مواردی که در این دوره‌ها تدریس می‌شود، به افراد در اداره کلاس خود کمک می‌کند.

  • روانشناسی تربیتی
  • روش‌های تدریس هر مهارت
  • مهارت‌های کنترل زمان و اداره کلاس

چنین مباحثی در این دوره‌ها به علاقمندان به تدریس زبان آموزش داده می‌شود که هریک زیرمجموعه‌هایی را دربر‌می‌گیرد. افراد دراین دوره روش‌های تدریس زبان انگلیسی و مهارت‌های شنیدار، گفتار، دستور زبان و لغات به زبان‌آموزان را فرامی‌گیرند. پس از پایان آموزش‌ها در این دوره، یک دمو برگزار می‌شود که فردی که تمامی این مراحل را سپری کند، مدرک دریافت می‌کند.

این دوره برای افرادی که سابقه کار تدریس ندارند یا قصد ارتقا سطح تدریس خود را دارند، مناسب است. همچنین افرادی که به یک گواهی معتبر بین‌المللی نیاز دارند می‌توانند این دوره راسپری و پس از گذراندن دمو این مدرک را اخذ کنند.

تصویری که بیانگر دوره تی تی سی است

با تیسول در هرجا که می‌خواهید تدریس کنید!

مسلما این مدرک آرزوی افرادی است که علاقه زیادی به زبان انگلیسی و سفر دارند. فرصتی که در کنار سفر و کسب تجربه می‌توان به شغلی که دارند در هرکشوری مشغول به‌کار شوند TESOL به معنای تدریس زبان انگلیسی به زبان‌آموزان سایر زبان‌ها و شکل کوتاه شده عبارت Teaching English to Speakers of Other Language است.

مدرسان انگلیسی که این مدرک را اخذ کرده‌اند، این فرصت را دارند که در نقاط دیگر جهان به تدریس بپردازند. باداشتن این مدرک کلاس‌های آموزش زبان در سطوح مختلف را چه‌ به‌صورت حضوری و چه به‌صورت آنلاین در سراسر جهان برگزار کنید.

افرادی که این دوره می‌گذرانند، درپایان مدرکی بین‌المللی خواهند داشت که بسیار معتبر است. این دوره در کشور‌هایی انگلیسی زبان چون انگلیس، کانادا و استرالیا برگزار می‌شود. اگر از دانش زبانی خوبی بهرهمند هستید و اندیشه تدریس زبان را درسر می‌پرورانید می‌توانید گذراندن این دوره را نیز درنظر داشته باشید.

تصویری از نام مدرک تسول یا تیسول

مدرک DELTA؛ مدرکی برای معتبر کردن رزومه خود!

این مدرک دیپلمی است که کمبریج به مدرسان زبان انگلیسی در سایر زبان‌ها اعطا می‌کند که مخفف آن دلتا نام دارد. گذراندن این دوره حتی برای کسانی که درحال تدریس هستند می‌تواند به افزایش کیفیت تدریس آنان منجر شود. مدرسانی که با داشتن سابقه تدریس در این دوره شرکت می‌کنند، درکی عمیق از روش‌های تدریس مهارت‌های چهارگانه کسب می‌کنند.این دوره از جنبه‌های مختلفی به این افراد کمک می‌کند.

  • بازنگری در روش تدریس و بهبود آن
  • درک عمیق روش‌های تدریس مهارت‌ها
  • بررسی عملکرد و سطح دانش زبانی

مدرسان زبان انگلیسی اغلب برای اعتبار بخشی به رزومه و افزایش کیفیت تدریس خود، مشتاق شرکت در این دوره هستند. این دوره برای کسانی است که درک خوبی از زبان انگلیسی دارند. همچنین این دوره برای افرادی که بتوانند به‌خوبی اصول تدریس زبان انگلیسی را از خود نشان دهند، کاربردی خواهد بود.

CELTA مدرکی پراهمیت برای مدرسین زبان انگلیسی!

این مدرک نیز مدرکی است که فرد با داشتن آن در رزومه خود می‌تواند در هرکشوری به تدریس انگلیسی مشغول شود. این واژه مخفف Certificate in English Language Teaching to Adults است که کمبریج به مدرسان واجد شرایط اعطا می‌کند. با داشتن این مدرک به‌راحتی در آموزشگاه‌های داخل کشور نیز استخدام خواهید شد. شرکت در دوره این مدرک نیاز به داشتن نمره نسبتا بالا حدودا 7.5 در آزمون آیلتس را نیاز دارد.

همچنین دارا بودن سابقه تدریس زبان انگلیسی برای شرکت در این دوره نیز لازم است. این نیز به‌این‌دلیل است که یک آزمون قبل از دوره برگزار می‌شود. تنها درصورت قبولی در این مصاحبه صلاحیت شرکت در دوره را خواهید داشت. بسیاری گذراندن این دوره را برای تبدیل به بهترین معلم زبان انگلیسی لازم می‌دانند.

CELTA مدرکی پراهمیت برای مدرسین زبان انگلیسی

مدرک زبان انگلیسی برای تحقق به رویای کودکی!

بسته به مکان و سطحی که قصد تدریس در آن را دارید می‌توانید از هر مدرکی برای این‌کار استفاده کنید. هرمدرکی مزایای ویژه خود را دارد که با دیگری قابل قیاس نیست. این‌که به‌دنبال بهترین گواهینامه زبان انگلیسی برای تدریس باشید، بی‌معنا است. چراکه باتوجه به جایگاهی که می‌خواهید به‌عنوان مدرس در این رشته کسب کنید، سراغ دوره و گواهینامه مرتبط با آن بروید.

برای مثال با داشتن مدرک تی تی سی از یک آموزشگاه قادر به‌تدریس در هر آموزشگاه دیگری که بخواهید نیستید. همچنین فرصت‌های شغلی در خارج کشور نخواهید داشت. چراکه این مدرک تنها مورد قبول همان آموزشگاه است. پس باگذراندن دوره‌های مرتبط با هدف می‌توان به آن رسید. نمی‌توان یک مدرک را برتر از دیگری دانست و به‌عنوان بهترین مدرک زبان انگلیسی برای تدریس دانست.

مطالعه بیشتر: