در زمان یادگیری زبان مادری شما به شکل کاملا تجربی قواعد و دستور ‌زبان را می‌آموزید. اما در‌هنگام یادگیری زبان دوم کار سخت‌تر است، به‌این‌دلیل‌که فرد مشخصا باید زمانی را به‌شکل خاص بر درک و یادگیری دستور ‌زبان آن اختصاص دهد. بنابراین، زمانی که بحث یادگیری زبان است، یادگیری گرامر اولین چیزی است که به‌عنوان مهم‌ترین بخش یادگیری به ذهن می‌رسد. چراکه یادگیری اصولی یک زبان در درک درست و همچنین انتقال صحیح مفهوم مدنظر بسیار باارزش است. فاکتور موثر در یادگیری درست، کامل و کاربردی زبان ، منبعی آموزشی است که برای آموزش این مهارت مورد استفاده قرار می‌گیرد. تدریس کتاب Grammar in use یک منبع بسیار عالی در زمینه یادگیری به‌شمار می‌رود.

6 روش تدریس نتیجه بخش گرامر بااستفاده‌ از کتاب Grammar in use

تدریس گرامر همیشه بخشی خسته‌کننده وکسالت‌بار برای تمامی زبان‌آموزان به‌حساب می‌آید. چراکه قادر به درک کامل و استفاده درست از گرامر تدریس شده در کلاس نیستند. برای همین است که روش تدریس بسیار اهمیت دارد. تدریس کتاب English Grammar in Use امروزه خواهان زیادی در بین زبان آموزان دارد. چراکه تمرین و آموزش کاربردی و ساده را درکنار هم دارد.

دانش‌آموزانی که در کلاس احساس خستگی و عدم تمرکز دارند

1- تدریس کتاب گرامر این یوز؛ تدریس براساس اشتباهات

تصور کنید که در کلاس آموزش گرامر زبان انگلیسی حضور دارید. سپس، مدرس پس از ورود به کلاس بدون گفتن چیزی، مطالبی را روی تخته می‌نویسد. مطالبی که روی تخته نوشته مربوط به بخشی از گرامر است که در آن جلسه قصد تدریس آن را دارد.

سپس از شما می‌خواهد که در عرض یک ربع متنی با به‌کارگیری نکات گرامری که روی تخته نوشته است را بنویسید. یا‌این‌که، به‌صورت شفاهی پس از 5 دقیقه فکرکردن به متن خود، شروع به صحبت کنید. این روش در تدریس گرامر بسیار موثر خواهد بود. چراکه پس از بازخوانی یا بیان تفکرات خود به‌صورت شفاهی، مدرس اشتباهاتی که مرتکب شده‌اید را در قالب تدریس گرامر بازگو می‌کند. بنابراین، چون قبل از یادگیری اشتباهات را یادگرفته‌اید، دیگر آن اشتباهات را تکرار نخواهید کرد.

2- تدریس کتاب English Grammar in Use؛ زبان‌آموز در جایگاه مصحح

زمانی را تجسم کنید که برای یک کلاس کسالت‌بار آموزش گرامر انگلیسی آماده‌شده‌اید. درهمان لحظه مدرس با برگه‌هایی در دست خود دارد، وارد کلاس می‌شود. او از شما می‌خواهد تا پس از تدریس گرامر به اصلاح اشتباهات گرامری موجود در آن متن مشغول شوید.

این روش بسیار به‌شما در یادگیری عمقی گرامر کمک می‌کند. چراکه به‌طورمداوم مجبور به تکرار قواعد آن روز در ذهن خود هستید. آن‌هم در‌حالی‌که باید نقص‌های گرامری استفاده شده در متن پیش‌روی خود را بیابید. بااین روش که برپایه تکرار مداوم بلافاصله پس از تدریس است، قواعد ملکه ذهن شما خواهد شد.

3- تدریس گرامر به‌شیوه کنفرانس‌های کلاسی!

گاهی علت عدم یادگیری گرامر آن است که در زمان تدریس گرامر توجه کافی را ندارید. حال اگر قرار براین باشد که شما آن را تدریس کنید، چطور؟ مسلما بیش‌ترین توان خود را برای فهم درست گرامر می‌گذارید تا درهنگام آموزش آن دچار اشتباه نشوید.

بنابراین، مدرسینی که کلاس خود را برپایه کنفرانس‌های کلاسی برگزار می‌کنند، تا حدودی در آموزش گرامر موفق هستند. البته تنها تا حدودی چون باز هم قادر نیست تا توجه همه را به درس جلب کنند. به‌همین‌دلیل است که درپایان چنین کلاس‌هایی از دیگر شاگردان نیز سوال‌هایی پرسیده می‌شوند.

فردی درحال ارائه کنفرانس کلاسی

4- آموزش آزمون محور!

اکثر زبان‌آموزان در طول یک شب سعی می‌کنند تا بر تمام گرامر زبان انگلیسی مسلط شوند، که البته تاحدودی نیز موفق می‌شوند. این موضوع بیانگر توانایی بالای مغز در یادگیری در زمانی اندک است. حال اگر مدرسی از این شیوه به‌گونه‌ای عکس استفاده کند، مسلما یادگیری را در شما عملی می‌کند. حتما می‌خواهید بدانید که چگونه؟!

تصور کنید که مدرس درابتدای کلاس به‌شما بگوید که امروز تدریس کتاب Essential Grammar in Use درس 5 را پیش‌رو داریم. سپس این خبر را به شما بدهد که در 15 دقیقه پایانی کلاس یک کوئیز از همین درس از شما خواهد گرفت. همچنین از این موضوع باخبرید که این آزمون‌های کلاسی اهمیت بالایی در نمره پایانی شما دارند. درنتیجه بادرنظر گرفتن این امر که زمانی برای مرور قواعد ندارید، تمام تلاش خود را می‌کنید تا هرجور که شده به طور کامل گرامر را متوجه شوید.

دانش‌آموزان در حال آزمون دادن

5- پرسش کلاسی در قالب ارائه 5 دقیقه‌ای!

این‌طور بنظر می‌رسد که اگر پرسش یا آزمونی در انتهای کلاس گرفته شود، یادگیری را در فرد افزایش می‌دهد. چراکه زبان‌آموز تمام تلاش خود را می‌کند تا در آن آزمون نهایی موفق شود. برای‌مثال فرض کنید که قرار است، هرجلسه درپایان کلاس کنفرانس کوتاهی در حد 5 دقیقه داشته باشید. آن‌چه در پایان کلاس باید توضیح کامل اما جامع نسبت به آن داشته باشید، مطالبی است که آن جلسه تدریس فراگرفته‌اید.

دراین‌صورت، تمام تلاش خود را می‌کنید تا در طول کلاس بادقت به مطالبی که مدرس درحال توضیح است، گوش کنید. همچنین، برخی از افراد سعی می‌کنند تا قبل از شروع کلاس پیش مطالعه‌ای نسبت به مطالب کلاس داشته باشند.

6- طرح سوال، پیش از آموزش!

برخی از مدرسین برای آن‌که زبان‌آموزان خود را وادار به پیش مطالعه قبل از شروع کلاس کنند، به آن‌ها تکلیفی خاص می‌دهند. برای مثال فرض کنید که در کلاس گرامر که آموزش کتاب Grammar in Use محور آموزش گرامر است. مدرس از شما می‌خواهد تا 5 سوال از مبحثی که قرار است درجلسه بعد تدریس شود، طرح کنید. اگر پیش مطالعه به خود شما واگذار شود، مسلما انجام نمی‌دهید. اما اگر به تکلیفی مبدل شود که در نمره نهایی شما دخیل باشد، جرعت پشت‌گوش ‌اندازی را به‌خودتان نمی‌دهید.

یادگیری گرامر، پر زحمت اما مهم

یادگیری زبان انگلیسی بدون به‌جان خریدن سختی یادگیری گرامر، امکان‌پذیر نیست. مگر می‌شود بدون دانستن قواعد یک زبان به صحبت کردن آن پرداخت. بسیاری از زبان‌آموزان از مدرسین درخواست تدریس کتاب Grammar in Use را دارند. چراکه از دیگر زبان‌آموزان درباره تاثیر آن در روند یادگیری‌شان شنیده‌اند. گرچه منبعی که مدرسان برای تدریس خود استفاده می‌کنند، اهمیت دارد، اما چگونگی نیز مهم است.

برای یادگیری هرچه بهتر و عمیق‌تر گرامر زبان انگلیسی، بهتر است، جایی را انتخاب کنید که همچون پلتفرم نیمکت به تدریس ‌شیوه‌هایی اثر‌بخش می‌پردازد. شیوه‌هایی که زبان‌آموز را وادار به پیش‌خوانی یا تمرکز در کلاس می‌کند. شیوه‌هایی که با آزمون و تکرار‌های پیاپی موجبات مرور و تجزیه و تحلیل مداوم قواعد زبان را در فرد سبب می‌شود.

مطالعه بیشتر: