زبان فرانسه یکی از زبان‌های جذاب اروپایی است که بسیاری افراد تمایل دارند آن را یاد بگیرند. از آنجایی که این کشور مقصد بسیاری از مهاجرین دانشجویی و کاری نیز هست، تقاضا برای یادگیری آن بیشتر هم شده است اما برای بسیاری از متقاضیان این زبان این سوال مطرح است که یادگیری زبان فرانسه چقدر طول میکشد؟

باید گفت یادگیری این زبان به سطحی که شما می‌خواهید برای آن آماده شوید و سایر عوامل بستگی دارد. در ادامه به معرفی تمام سطوح زبان فرانسه و تمام عوامل تاثیر گذار در یادگیری آن می‌پردازیم.

مدت زمان یادگیری هر سطح از زبان فرانسه

زبان فرانسه مانند بسیاری از زبان‌های دیگر سطوح متعدد و مختلفی دارد. یادگیری هر کدام از آن‌ها نیز مدت زمان خاص خودش را می‌طلبد. به همین منظور بهتر است با هر کدام از این سطوح زبان فرانسه بیشتر آشنا شویم.

سطح A1

این سطح، سطح اولیه و ابتدایی در یادگیری زبان است که در آن زبان‌آموز با حروف الفبا، رنگ‌ها، اعداد و دیگر مفاهیم ساده آشنا می‌شود، عبارات ساده را می‌تواند درک کند و به‌صورت دست و پا شکسته به زبان فرانسوی صحبت کند.

مدت زمان لازم برای یادگیری: ۶۰ ساعت

سطح A2

در این سطح زبان آموز با موضوعات ساده‌ای مانند اطلاعات شخصی و خانوادگی، خرید، محیط زندگی و… آشنا می‌شود و می‌تواند در این موارد به صورت بسیار ساده صحبت کند.

مدت زمان لازم برای یادگیری: ۱۶۰ ساعت

سطح B1

در این مرحله زبان آموز کم کم می‌تواند متون ساده‌ای را بنویسد، هنگام سفر با دیگران ارتباط برقرار کند، درباره تجربیات، رویاها و برنامه‌های خودش حرف بزند و در عین حال این مباحث را از دیگران بشنود و بفهمد.

مدت زمان لازم برای یادگیری: ۳۱۰ ساعت

سطح B2

در این سطح زبان آموز بیشتر پیشرفت می‌کند، می‌تواند روان صحبت کند، برای اظهار نظر در مورد مسائل مختلف نیازی به فکر کردن نداشته باشد، موضوعات مختلف از جمله موضوعات تخصصی مربوط به رشته خود را بفهمد و در قالب صحبت یا نوشته می‌تواند پیام درست و واضحی بدهد.

مدت زمان لازم برای یادگیری: ۴۹۰ ساعت

سطح C1

سطوح C 1_2 از سطوح پیشرفته زبان فرانسه هستند. در سطح C1 زبان‌آموز می‌تواند متون سخت و تخصصی را به‌صورت واضح بفهمد، بدون فکر صحبت کند، در موقعیت‌های مختلف براحتی از زبان فرانسه استفاده کند، متون منسجم و پر جزئیات بنویسد و حتی شاهکارهای ادبیات فرانسه را بخوانید.

مدت زمان لازم برای یادگیری: ۶۹۰ ساعت

سطح C2

در این مرحله که بالاترین سطح پیشرفت زبان آموز است، او می‌تواند مانند یک فرد فرانسوی صحبت کند، بشنود و درک کند، بنویسد و بخواند.

مدت زمان لازم برای یادگیری: ۸۹۰ ساعت

توجه داشته باشد این ساعت‌ها تقریبی هستند و عوامل دیگری هستند که بر مدت زمان یادگیری شما موثر هستند.

مدت زمان یادگیری هر سطح از زبان فرانسه

عوامل موثر بر یادگیری زبان فرانسه

در زمان تصمیم برای یادگیری زبان فرانسه بسیاری از زبان آموزان می‌پرسند که این زبان سخت است یا نه؟ زبان فرانسه با وجود پیچیدگی‌هایی که دارد زبان شیرینی است و به همین دلیل بسیاری از افراد را برای یادگیری به سمت خود می‌کشاند اما برای اینکه به آن سوال بتوان بهتر پاسخ داد باید به چند عامل مهم اشاره کرد که هر کدام از آن‌ها در میزان سختی یا آسانی و همچنین مدت زمان یادگیری این زبان تاثیر دارند.

علاقه شما

اولین چیزی که در یادگیری زبان فرانسه و کنار آمدن با سختی‌های احتمالی آن مهم است نگرش و علاقه شماست. اگر شما به این زبان علاقه داشته باشید و مشتاقانه آن را بخوانید نه تنها برایتان سخت نیست بلکه در مدت زمان کوتاه‌تری نیز آن را یاد می‌گیرید.

میزان مطالعه

شما باید به عنوان زبان آموز هر روز زمانی را برای مطالعه در نظر بگیرید. طبیعی است که هر چه بیشتر وقت بگذارید بهتر، بیشتر و سریع‌تر یاد می‌گیرید.

روش یادگیری

از دیگر عوامل مهم در یادگیری روشی است که برای یادگیری به کار می‌بندید. اگر به صورت تک بعدی زبان را یاد می‌گیرید یادگیری شما کندتر و سخت‌تر پیش خواهد رفت. برای مثال نباید صرفا به آموزش‌های کلاستان تکیه کنید، یا نباید فقط به مکالمه‌ای که با پارتنر زبان فرانسه‌تان دارید بسنده کنید.

زبان مادری شما

زبان اول و اصلی که زبان مادری نیز به آن می‌گویند نیز از دیگر عوامل تاثیر گذار در یادگیری یک زبان است. برای مثال برای آن‌هایی که زبان انگلیسی زبان اول آن‌ها است یادگیری فرانسه راحت‌تر است چرا که ریشه هر دو زبان لاتین است.

انگیزه شما

و اما در نهایت یک عامل بسیار مهم دیگر انگیزه است. انگیزه شما از یادگیری زبان فرانسه چیست؟ چه هدفی را دنبال می‌کنید؟ هر چقدر این انگیزه قوی‌تر باشد شما می‌توانید بیشتر و سریع‌تر این زبان را یاد بگیرید.

عوامل موثر بر یادگیری زبان فرانسه

اگر بخواهیم زبان فرانسه را در مدت زمان کوتاه‌تری یاد بگیریم چه کنیم؟

همیشه برای یادگیری زبان راه‌هایی وجود دارد که مدت زمان یادگیری آن کوتاه شود. این راه‌ها عبارت‌اند از موارد زیر:

تمرین و تکرار

ما در کودکی زبان اول خود را با تمرین و تکرار ناخودآگاه یاد می‌گیریم. این موضوع در مورد زبان فرانسه یا هر زبان دیگری نیز درست است. بنابراین تا جایی که می‌توانید خود را با زبان فرانسه احاطه کنید.

شنیدن موسیقی و پادکست

برای تقویت مهارت شنیداری خود از موسیقی‌های فرانسوی و پادکست‌های این زبان غافل نشوید.

نوشتن خاطرات روزانه به زبان فرانسه

برای تقویت مهارت نوشتن، خاطرات روزانه خود را به زبان فرانسه یادداشت کنید.

خواندن کتاب‌ها و مقالات فرانسوی

هر روزی کمی کتاب فرانسوی بخوانید تا مهارت خواندنتان را تقویت کنید. از آنجایی که شاید خواندن کتاب همیشه امکان پذیر نباشد روزی حداقل یک مقاله در وبسایت‌های فرانسوی بخوانید.

حرف بزنید و ضبط کنید

یک موضوع انتخاب کنید، در مورد آن صحبت کنید و صدای خود را ضبط کنید.

در کلاس‌های آموزشی شرکت کنید

همراه بودن یک معلم به شما کمک زیادی می‌کند تا بتوانید بهتر مسیر یادگیری زبان فرانسه را پیش بروید. عموما در مورد این نوع زبان‌ها بهتر است در کلاس‌های خصوصی یا نیمه خصوصی شرکت کنید.

اگر به دنبال یک معلم خوب می‌گردید یک مدرس زبان فرانسه خوب را در نیمکت پیدا کنید و هر چه سریع‌تر یادگیری را آغاز کنید.

پارتنر فرانسوی زبان پیدا کنید

امروزه به واسطه اینترنت و تعداد زیادی اپلیکیشن دوست یابی شما می‌توانید با آدم‌های مختلف دنیا ارتباط برقرار کنید. از یکی از این راه‌ها استفاده کنید و پارتنر فرانسوی زبان پیدا کنید.

نتیجه گیری

زبان فرانسه یک زبان شیرین است که ممکن است به علت تفاوت ریشه‌ای آن با زبان ما یادگیری آن کمی چالش برانگیز باشد اما غیر ممکن نیست. برای یادگیری این زبان کافی است وقت بگذارید و اگر لازم می‌بینید از آموزش یک معلم خوب نیز استفاده کنید.

معلمین نیمکت می‌توانند در این راه در کنار شما باشند تا مسیر یادگیری زبان فرانسه برایتان هموارتر شود.