وقتی تصمیم به مهاجرت، ادامه تحصیل یا کار در یک کشور خارجی می‌گیرید، یکی از اولین چالش‌ها انتخاب آزمون زبان انگلیسی مناسب است. عموما افراد یکی از دو آزمون بین‌المللی تافل و آیلتس را به عنوان معتبرترین گزینه‌ها انتخاب می‌کنند اما کدام یک برای شما بهتر است؟ آیا آزمون تافل ساده‌تر است یا آزمون آیلتس؟ یا کدام یک از این آزمون‌ها اعتبار بیشتری دارند؟ در این مقاله به بررسی کامل این دو آزمون می‌پردازیم تا با مقایسه ویژگی‌های هر یک، انتخاب بهتری داشته باشید.

ویژگی‌های دو آزمون آیلتس و تافل

آیلتس و تافل هر دو از معتبرترین آزمون‌های زبان انگلیسی هستند که برای هدف‌هایی مثل تحصیل، کار و به صورت کلی مهاجرت به کشورهای انگلیسی‌ زبان استفاده می‌شوند. با اینکه هر دو آزمون چهار مهارت اصلی یعنی شنیداری، گفتاری، نوشتاری و خواندن را ارزیابی می‌کنند، تفاوت‌های مهمی دارند که باید آن‌ها را بدانید تا بهترین انتخاب را انجام بدید.

مهم‌ترین تفاوت‌های آزمون‌های تافل و آیلتس:

1. نوع و نحوه ی برگزاری آزمون

  • تافل: تافل به صورت اینترنتی برگزار می‌شود و شما باید آزمون را از طریق کامپیوتر انجام بدهید. برای کسانی که به تایپ کردن مسلط هستند، تافل ممکن است راحت‌تر باشد.
  • آیلتس: آیلتس هم به صورت کامپیوتری و هم به صورت کاغذی برگزار می‌شود، پس اگر با نوشتن روی کاغذ راحت‌تر هستید، آیلتس گزینه‌ی بهتری برای شما ‌می‌تواند باشد. همچنین، بخش گفتاری آیلتس به صورت مصاحبه حضوری برگزار می‌شود که بسیاری از افراد این نوع از امتحان اسپیکینگ را به نوع کامپیوتری آن ترجیح می‌دهند.

2. مدت زمان آزمون

  • تافل: آزمون تافل حدود 3.5 ساعت طول می‌کشد و شامل چهار بخش متوالی است. نکته جالب این است که بین بخش شنیداری و گفتاری 10 دقیقه استراحت در نظر گرفته می‌شود.
  • آیلتس: آزمون آیلتس کمی کوتاه‌تر است و حدود 2 ساعت و 45 دقیقه طول می‌کشد. اما نکته جالب آیلتس این است که می‌توانید بخش گفتاری را جدا از بخش‌های دیگر و در روزی متفاوت امتحان بدید. این نکته برای داوطلبانی که نیاز به زمان بیشتری برای آماده ‌سازی دارند بسیار مهم است.

3. کاربرد و محبوبیت

  • تافل: این آزمون بیشتر در ایالات متحده محبوب و کاربردی است. دانشگاه‌های آمریکایی معمولاً تافل را به عنوان مدرک زبان اصلی قبول می‌کنند بنابراین اگر قصد تحصیل در آمریکا دارید، تافل گزینه بهتری است.
  • آیلتس: این آزمون در کشورهای انگلیسی‌ زبان دیگر مثل انگلستان، استرالیا و کانادا بیشتر شناخته شده‌ است. برای مهاجرت یا تحصیل در این کشورها، آیلتس به عنوان یک مدرک معتبر زبان انگلیسی پذیرش بیشتری دارد.

4. تفاوت در مهارت‌ های مورد ارزیابی

  • بخش شنیداری: در هر دو آزمون، مهارت شنیداری اهمیت زیادی دارد، اما محتوای آزمون‌ها متفاوت است. در آزمون تافل، مکالمات، بیشتر در مورد محیط‌های دانشگاهی و علمی هستند. اما در آزمون آیلتس، سوالات شنیداری می‌توانند شامل مکالمات روزمره، مصاحبه‌های کاری یا موقعیت‌های اجتماعی باشند.
  • بخش نوشتاری: در تافل، در بخش نوشتاری نیاز به خلاصه‌کردن اطلاعات از یک فایل صوتی و متن نوشتاری است، در حالی که آیلتس بیشتر روی تحلیل داده‌ها و نمودار تمرکز دارد.

5. هدف شخصی

برای تحصیل برخی دانشگاه‌ها یا کشورها ممکن است یکی از این آزمون‌ها را بیشتر قبول داشته باشند. در کل اگر قصد مهاجرت به کشورهایی مثل انگلستان، کانادا یا استرالیا دارید، آیلتس احتمالاً انتخاب بهتری هست. اما اگر قصد تحصیل در آمریکا را دارید، تافل گزینه‌ی مناسبی خواهد بود.

6. لهجه و زبان

تافل بیشتر روی انگلیسی آمریکایی و آیلتس روی انگلیسی بریتانیایی تمرکز دارد.

7. نمره‌دهی

در آزمون تافل نمره بین 0 تا 120 هست، اما در آزمون آیلتس نمره بین 0 تا 9 متغیر است.

8. استرس و فشار روانی

اگر دوست دارید بخش‌های مختلف را در روزهای جداگانه با فشار روانی کمتر امتحان دهید، آیلتس این امکان را به شما می‌دهد. اما اگر همه چیز را در یک روز به پایان برسانید استرس کمتری را تجربه می‌کنید تافل گزینه‌ی بهتری هست.

در واقع هیچ‌کدام از این دو آزمون به‌طور کامل بر دیگری برتری ندارند. نکته‌ی کلیدی این است که بر اساس اهداف شما و نکات بالا، کدام مدرک برای شما کاربردی‌تر خواهد بود.
اگر قصد آمادگی برای هر کدام از آزمون‌های بالا را دارید بهتر است از یک معلم متخصص در این زمینه کمک بگیرد. برای آمادگی سریع‌تر و بهتر می‌توانید در کلاس‌های استاد آزمون تافل یا استاد خصوصی آیلتس در نیمکت شرکت کنید.

ویژگی‌های دو آزمون آیلتس و تافل

اعتبار مدرک آیلتس ( IELTS ) و تافل (TOFEL) چقدر است؟

مدت اعتبار مدارک تافل یا آیلتس به طور کلی دو سال است. این موضوع به ویژه برای افرادی که قصد دارند برای مهاجرت، تحصیل یا کار اقدام کنند، اهمیت دارد. معمولاً نیاز است که مدرک زبان انگلیسی شما در دو سال گذشته صادر شده باشد. بنابراین، حتماً این نکته را در نظر داشته باشید تا مشکلی در روند درخواست ویزا یا پذیرش دانشگاه نداشته باشید.

هزینه‌ی آزمون آیلتس یا تافل چقدر است؟

هزینه آزمون‌های آیلتس یا تافل در کشورهای مختلف، بسته به محل برگزاری و شرایط مختلف، متفاوت است و به طور کلی نمی‌توان یک قیمت ثابت برای آن‌ها تعیین کرد. هزینه این آزمون‌ها معمولاً بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ دلار است. اما در برخی از کشورها ممکن است این مبلغ بیشتر هم باشد. همچنین، مراکز برگزاری آزمون آیلتس معمولاً هزینه‌ها را بر اساس نرخ روز دلار محاسبه می‌کنند. بهتر است، قبل از ثبت‌نام هزینه‌های مربوط به هر آزمون را در مرکز مورد نظر خود بررسی کنید تا بتوانید تصمیم بهتری بگیرید.

تافل یا آیلتس؟کدام یکی آسان‌تر است؟

این سوال جواب دقیقی ندارد، اما می‌توان گفت که بسیاری از داوطلبان آزمون آیلتس را راحت‌تر می‌دانند. ولی، انتخاب بین تافل و آیلتس به ویژگی‌های شخصی شما بستگی دارد. برای آشنایی با سایر آزمون‌های بین المللی نیز می‌توانید مقاله چند نوع آزمون بین المللی زبان انگلیسی داریم را بخوانید.

تافل یا آیلتس؟کدام یکی آسان‌تر است؟

نتیجه گیری

انتخاب بین این دو آزمون و پاسخ به سوال «آیلتس بهتره یا تافل؟» به عوامل مختلفی بستگی دارد که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد. اگر قصد مهاجرت دارید، ابتدا اطلاعات کاملی درباره کشور و موسسه موردنظر جمع‌آوری کنید و سپس بر اساس آن، یکی از این دو آزمون را انتخاب کنید. اگر شما نیز در یکی از این دو آزمون شرکت کرده‌اید تجربه خود را برای ما بنویسید.