زبان عربی یکی از زبان‌های بین‌المللی است که برای اهداف مختلف تجاری، تحصیلی، سفر و… می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و یادگیری آن مزایا زیادی به همراه دارد.

کسانی که می‌خواهند این زبان را یاد بگیرند این سوال پرتکرار را در ذهن دارند که چقدر زمان باید برای یادگیری زبان عربی صرف کنند؟

برای پاسخ به این سوال با ما در این مقاله همراه باشید تا زمان تقریبی یادگیری سطوح مختلف زبان عربی و همچنین عوامل موثر بر سرعت یادگیری را با هم بررسی کنیم.

زمان تقریبی یادگیری سطوح مختلف زبان عربی

بسیاری از زبان آموزان قبل از اینکه بخواهند یادگیری یک زبان را شروع کنند می‌خواهند بدانند در چه بازه زمانی می‌توانند زبان مورد نظر را یاد بگیرند؟

برای پاسخ به این سوال نمی‌توان یک دوره زمانی مشخصی تعیین کرد چرا که این موضوع بسیار به خود زبان آموز بستگی دارد، با این حال همواره برای هر زبانی به صورت کلی یک زمان تقریبی برآورد می‌شود. زمان تقربی برای یادگیری زبان عربی در سطوح مختلف در جدول زیر آمده است:

زمان تقربی برای یادگیری زبان عربی در سطوح مختلف در جدول زیر آمده است:

چه عواملی بر سرعت یادگیری زبان عربی تاثیر می‌گذارند؟

در جدول بالا زمان تقریبی مورد نیاز برای هر کدام از سطوح زبان عربی را بررسی کردیم اما عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند این زمان را کمتر یا بیشتر کنند. این عوامل عبارت‌اند از موارد زیر:

زمینه قبلی برای یادگیری

اگر زبان عربی زبان سوم یا چهارم شماست و پیش از این زبان‌های دیگری مانند انگلیسی یا فرانسوی و… را نیز یاد گرفته‌اید باید بدانید که یادگیری زبان عربی برای شما آسان خواهد بود. با اینکه زبان‌های قبلی ممکن است ریشه مشترکی با زبان عربی نداشته باشند اما مطالعات زبان‌شناسی نشان داده است کسانی که دو یا چند زبانه هستند بهتر و سریع‌تر می‌توانند زبان‌های جدید را یاد بگیرند.

زبان مادری

برای یادگیری زبان جدید زبان مادری و ویژگی‌های آن تاثیر گذار است. اگر زبان مادری شما مانند فارسی ریشه‌های مشترکی با زبان جدید یعنی عربی داشته باشد یادگیری زبان عربی بسیار راحت‌تر خواهد بود.

اهداف شما

پیش از یادگیری زبان عربی مشخص کنید دلیل یادگیری این زبان چیست؟ آیا می‌خواهید به کشورهای عربی سفر کنید؟ آیا می‌خواهید کسب و کاری در آنجا راه بیندازید؟ آیا قصد تحصیل در محیط‌های دانشگاهی آنجا را دارید؟

تعیین کردن هدف، تاثیر زیادی بر مدت زمان مورد نیاز برای یادگیری زبان عربی دارد. اگر هدف شما از یادگیری زبان عربی مهاجرت به کشورهای عربی است پیشنهاد می‌کنیم مقاله آموزش زبان عربی برای مهاجرت را حتما بخوانید.

اشتیاق و انگیزه

از دیگر عوامل بسیار تاثیر گذار در سرعت یادگیری، اشتیاقی است که شما برای یادگیری این زبان دارید. هر چقدر این زبان را بیشتر دوست داشته باشید و از سوی دیگر انگیزه شما قوی‌تر باشد، سریع‌تر به آن مسلط می‌شوید. برای اینکه بیشتر از میزان اشتیاق و انگیزه خود مطلع شوید می‌توانید آن‌ها را روی کاغذ بیاورید؛ برای مثال می‌توانید مزایا یادگیری این زبان را بنویسید و به صورت کتبی بشمرید.

زمان صرف شده برای مطالعه

زمان صرف شده برای مطالعه

یکی از عوامل بسیار مهم زمانی است که شما را برای یادگیری زبان صرف می‌کنید. تحقیقات مختلف ثابت کرده است که یادگیری هر روزه حتی با ساعات کم نسبت به یادگیری یک بار در هفته با ساعت طولانی، به شدت در کم شدن مدت زمان یادگیری تاثیر می‌گذارد.

برنامه ریزی منظم و استمرار

برای یادگیری زبان عربی یک برنامه ریزی منظم و اصولی داشته باشید و به آن پایبند باشید. سعی کنید تمام بخش‌های زبان از جمله لغات، گرامر، نوشتن و خواندن و… را در برنامه روزانه خود بگنجانید و تحت هیچ شرایطی تمرین را کنار نگذارید.

انتخاب روش یادگیری

برای یادگیری هر زبانی از جمله عربی روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که هر یک از آن‌ها می‌تواند روی مدت زمان یادگیری شما تاثیر ویژه‌ای بگذارد.

روش‌های یادگیری زبان عربی عبارت‌اند از:

  • شرکت در کلاس‌ خصوصی
  • شرکت در دوره‌های آنلاین
  • استفاده از اپلیکیشن‌های آموزش زبان
  • روش خودآموز

چه ترفندهایی سرعت یادگیری زبان عربی را بالا می‌برد؟

مهم است که در کنار هر روشی که برای یادگیری زبان عربی استفاده می‌کنید تکنیک‌ها و ترفندهایی دیگری را نیز بلد باشید تا به شما در تسلط بهتر و سریع‎‌تر به این زبان کمک کند. این ترفندها عبارت‌اند از:

تماشای فیلم و سریال عربی

تماشای فیلم و سریال یکی از بهترین و در عین حال سرگرم کننده‌ترین راه‌ها برای کمک به بهبود یادگیری هر زبانی از جمله عربی است. شما با تماشای فیلم وسریال می‌توانید با تلفظ صحیح کلمات و جملات، اصطلاحات عامیانه، خرده فرهنگ‌های مردم و…آشنا شوید.

گوش دادن به پادکست و آهنگ عربی

بخش شنیداری از مهم‌ترین بخش‌های یادگیری هر زبانی از جمله زبان عربی است. زمانی که شما گوشتان را در پادکست‌ها و آهنگ‌های عربی غرق می‌کنید کم کم مهارت شنیداری شما به طرز قابل توجهی تقویت می‌شود. این موضوع در موفقیت شما در آزمون‌های زبان عربی نیز به شدت مهم است.

پیدا کردن پارتنر عرب زبان

برای اینکه بیش از پیش مکالمه زبان عربی خود را تقویت کنید خوب است که یک پارتنر بومی زبان پیدا کنید و گفتگو را با او آغاز کنید. اگر می‌توانید به کشورهای عربی سفر کنید و خود را در آن محیط قرار دهید اما اگر هم نمی‌توانید از اپلیکیشن‌هایی که به این منظور طراحی شده‌اند استفاده کنید و یک پارتنر زبان بومی پیدا کنید.

پرکردن جزئیات زندگی با زبان عربی

زبان عربی را در تمام جزئیات زندگی‌تان منعکس کنید. برای مثال هر روز چند خطی به زبان عربی خاطرات روزانه خود را بنویسید، زبان موبایلتان را به زبان عربی تغییر بدهید، به زبان عربی فکر کنید و… .

معلم خصوصی بگیرید

یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌تواند روی یادگیری سریع زبان عربی کمک کند استفاده از همراهی و دانش یک معلم خصوصی است. با کمک یک معلم خصوصی خوب می‌توانید سریع‌تر و اصولی‌تر این زبان را یاد بگیرید.

اگر به دنبال یک استاد عربی خوب هستید می‌توانید در کلاس‌های معلم خصوصی عربی در نیمکت شرکت کنید و در کوتاه‌ترین زمان و به بهترین شکل آموزش ببینید.

معلم خصوصی بگیرید

نتیجه‌گیری

زبان عربی به عنوان یک زبان بین‌المللی می‌تواند مزایا زیادی در زمینه تحصیل و کسب و کار برای شما به همراه داشته باشد. بنابراین اگر به این زبان علاقه دارید با استفاده از نکاتی که در این مقاله آورده شده است می‌توانید یادگیری این زبان را شروع کنید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آن مسلط شوید.