بسیاری افراد می‌خواهند زبان آلمانی را به عنوان زبان دوم یا سوم برای یادگیری انتخاب کنند و در عین حال تصور می‌کنند این زبان بسیار سخت و غیر قابل یادگیری است اما واقعا اینطور است؟

باید گفت زبان آلمانی مانند هر زبان دیگری ویژگی‌هایی دارد که اگر آن‌ها را بهتر بشناسید راحت‌تر می‌توانید بدون ترس‌های اغراق‌ آمیز یادگیری آن را شروع کنید. ما در این مطلب همه چیزهایی را که شما باید در مورد سختی‌ها و آسانی‌های زبان آلمانی بدانید بررسی کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

چه چیزهایی از زبان آلمانی سخت است؟

زبان آلمانی مانند هر زبان دیگری بخش‌هایی دارد که ممکن است برای شما سخت و دشوار باشد. این بخش‌های زبان آلمانی عبارت‌اند از:

گرامر جدید

اصولا برای یادگیری هر زبانی گرامر از بخش‌های سخت آن است و درباره زبان آلمانی نیز این موضوع درست است. زبان آلمانی گرامر ویژه خود را دارد و ارتباط با آن ممکن است برای شما چالش برانگیز باشد که البته با تمرین و یادگیری حل خواهد شد.

ویژگی Case System

زبان آلمانی چهار حالت یا case به شکل حالت فاعلی nominative، حالت مفعولی accusative، حالت انتصابی dative و حالت مالکیت یا اضافه genitive دارد. بنابراین اسم ها و ضمایر براساس هر کدام از حالت‌های بالا پسوندهای متفاوتی را می‌طلبند. حتی حروف شناسه نیز به حالات بالا بستگی دارند. برای اینکه بهتر متوجه این موضوع شوید می‌توان این مورد را با زبان انگلیسی مقایسه کرد: در زبان انگلیسی نیز سه حالت فاعلی (he)، مفعولی (him) و ملکی (his) وجود دارد ولی تنها ضمایر تحت تاثیر این حالات قرار می گیرند.

تفاوت جنسیت

یکی از بخش‌های سخت این زبان مربوط به تفاوت جنسیت‌ها است. در زبان آلمانی اسم‌ها به صورت مذکر، مونث و خنثی تعریف می‌شوند. حروف شناسه از جمله der برای مذکر، die برای مونث و das برای خنثی در حالت فاعلی است اما هر کدام در حالت‌های دیگر متفاوت هستند.

حالت جمع

در زبان آلمانی یک کلمه جمع می‌تواند –e،‌ -er، -n، -en،‌ -s و یا حتی بدون هیچ حرفی حالت جمع داشته باشد. اما در زبان انگلیسی حالت جمع بوسیله اضافه کردن –s یا –es به کلمه ایجاد می‌شود.

چه چیزهایی از زبان آلمانی آسان است؟

زبان آلمانی فقط بخش‌های سخت ندارد و قسمت‌هایی دارد که یادگیری آن را آسان می‌کند. این بخش‌ها عبارت‌اند از:

استاندارد مشخص

در زبان آلمانی حتی در لهجه‌های مختلف از یک استاندارد مشخص پیروی می‌شود و تمام قواعد و کلمات این زبان در تمام حالات محاوره‌ای یکسان است. اما در زبان انگلیسی اینطور نیست برای مثال در انگلیسی آمریکایی عبارتی داریم مانند cookie و french fries اما این دو کلمه در انگلیسی بریتیش به ترتیب biscuits و chips هستند و لهجه در آن‌ها تفاوت ایجاد کرده است.

چه چیزهایی از زبان آلمانی آسان است؟

تلفظ

از دیگر ویژگی‌های آسان یادگیری زبان آلمانی تلفظ الفبا است. صدای کلمات در هر حالتی یکسان است. برای مثال حرف c در زبان انگلیسی می‌تواند صداهای مختلفی در کلمات گوناگون داشته باشد.

ساختار املایی

در زبان آلمانی ساختار املایی نیز یک قاعده و قانون مشخص دارد و از سردرگمی شما پیشگیری می‌کند.

الگوهای صرف

صرف کردن افعال یکی از بخش‌های مهم در هر زبانی است. صرف افعال در زبان آلمانی چه به صورت با قاعده و یا بی قاعده یک الگو مشخص دارد. تنها کافی است صرف آن را در ابتدا یاد بگیرید.

کلمات هم ریشه

زبان آلمانی و زبان انگلیسی خانواده مشترکی دارند و هر دو از زبان‌های هند و اروپایی هستند. به همین دلیل ۴۰ درصد از کلماتشان یکسان و مشابه است.

یادگیری و تسلط بر زبان آلمانی چقدر زمان می‌برد؟

یکی از پرتکرارترین و رایج‌ترین سوالات زبان آموزان و علاقه‌مندان به یادگیری زبان آلمانی این است که چقدر طول می‌کشد این زبان را یاد بگیرند؟

برای پاسخ به این سوال باید معیارهای مختلف زیر را در نظر بگیریم:

اهداف

اگر کسی هستید که این زبان را می‌خواهید صرفا برای سفر یاد بگیرید نیاز به زمان کمتری برای یادگیری دارید اما اگر کسی هستید که برای تحصیل این زبان را یاد می‌گیرید طبیعی است که نیاز به زمان بیشتر و مطالعه حرفه‌ای‌تری دارید.

اگر قصد شما از یادگیری زبان آلمانی مهاجرت است می‌تواند در کلاس‌های معلم خصوصی زبان آلمانی برای مهاجرت شرکت کنید تا سریع‌تر و هدفمندتر یادگیری این زبان را شروع کنید.

انگیزه و تعهد

طبیعی است هر چه متعهد تر و با انگیزه‌ تر باشید، یادگیری شما سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

زمان مطالعه

هرچقدر به صورت روزانه زمان بیشتری برای یادگیری صرف کنید، سرعت یادگیری شما نیز بالا می‌رود.

منابع و روش های یادگیری

از دیگر معیارهای مهم یادگیری زبان آلمانی این است که از چه منابع و روشی برای یادگیری استفاده می‌کنید؟ آیا به صورت خودآموز یاد می‌گیرید یا از طریق آموزش‌های یک معلم خصوصی؟و…

اگر به دنبال منابع خوب برای یادگیری زبان آلمانی هستید پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین منابع یادگیری زبان آلمانی را مطالعه کنید.

مهارت‌های زبانی قبلی

اگر زبان آموزی هستید که قبلا به یک زبان دیگر تسلط پیدا کرده‌اید، این مهارت می‌تواند در میزان سرعت یادگیری شما موثر باشد.

به صورت کلی در مورد زمان یادگیری سطح B2 که به عنوان “سطح متوسط رو به بالا” شناخته می‌شود، به 600 تا 800 ساعت مطالعه و تمرین نیاز دارید. برای یادگیری سطح C2،که به عنوان “سطح بومی” شناخته می‌شود نیز به 1000 تا 1200 ساعت یا بیشتر مطالعه و تمرین نیاز دارید. توجه داشته باشید که این ساعات مطالعه تقریبی است.

زبان آلمانی سخته یا انگلیسی؟

زبان آلمانی سخته یا انگلیسی؟

عموما برای فارسی زبانان زبان انگلیسی راحت‎تر از زبان آلمانی است اما بسیاری از فارسی‌زبانان نیز زبان آلمانی را یادگرفته‌اند و می‌توانند به این زبان صحبت کنند.
برای اینکه بهتر این دو زبان را با هم مقایسه کنیم نگاهی به جدول زیر می‌اندازیم.

ویژگی

زبان آلمانی

زبان انگلیسی

الفبا و تلفظ

شبیه انگلیسی است ولی هر حرف یک صدا مشخص دارد

ساده‌تر و آشناتر است اما برخی حروف صداهای مختلف دارند

گرامر

سخت و پیچیده است

نسبتاً ساده و افعال نسبت به فاعل‌ها کمتر تغییر می‌کنند

صرف افعال و جنسیت اسامی

صرف افعال پیچیده است و همه اسامی جنسیت دارند صرف افعال ساده است و اسامی جنسیت ندارند

واژگان

یادگیری آن‌ها سخت و دشوار است یادگیری آن‌ها آسان است

نگارش

سخت و چالش برانگیز است ساده ‌تر و راحت ‌تر است

خواندن

سخت و چالش برانگیز است ساده تر و راحت تر است

میزان شباهت به زبان فارسی

برخی ساختارهای دستوری مشابه است ساختارهای دستوری با فارسی متفاوت است

مزایای یادگیری زبان آلمانی

با وجود تمام چالش‌های که یادگیری زبان آلمانی دارد، تسلط به آن می‌تواند مزایا مختلفی برای شما به همراه داشته باشد.

برخی از مهم‌ترین این مزایا عبارت‌اند از:

  • امکان تحصیل رایگان در بهترین دانشگاه‌های آلمان
  • راه‌اندازی استارت‌آپ در قطب اقتصادی دنیا
  • سفر به مناطق گردشگری آلمان
  • آشنایی با فرهنگ مردم آلمان
  • تدریس زبان آلمانی
  • دریافت پروژه‌های آنلاین از شرکت‌های آلمانی
  • و…

نتیجه گیری

اگر به یادگیری زبان آلمانی علاقه دارید، نگران چالش‌های این مسیر نباشید چرا که علاقه و انگیزه شما از پس سختی‌ها برمی‌آید. همچنین اگر برای یادگیری این زبان نیاز به یک معلم خوب دارید، معلمین وبسایت آموزشی نیمکت می‌توانند در این راه در کنار شما باشند تا هرچه سریع‌تر زبان آلمانی را یاد بگیرید.