اگر شما قصد دارید که زبان فرانسه یاد بگیرید و از مزایا این زبان برای برخی کارها و اهداف استفاده کنید باید با سطوح مختلف زبانی و آزمون‌های مرتبط با آن آشنا شوید. در این صورت می‌توانید با برنامه ریزی بهتری مطالعه را آغاز کنید و بدانید که برای چه آزمونی بهتر است که آماده شوید. در ادامه تمام این سطوح و مدارک بررسی می‌شود.

مدارک زبان فرانسه

زبان فرانسه نیز مانند هر زبان دیگری آزمون‌های مختلفی دارد که در صورت قبولی در هر یک از آن‌ها به شما مدرک معتبر تعلق می‌گیرد. آزمون‌ها و مدارک هر زبانی انواع مختلفی دارد. اهمیت داشتن این مدارک این است که تسلط و دانش زبان فرانسه شما را در چهار مهارت اصلی خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن ارزیابی می‌کند و نشان می‌دهد. در ادامه با 5 مدرک مهم زبان فرانسه آشنا می‌شویم.

آزمون DALF

از اولین آزمون‌های مهم زبان فرانسه که باید به آن اشاره کرد آزمون DALF است. اگر کسی هستید که قصد دارید برای موقعیت‌های حرفه‌ای در فرانسه یا سایر کشورهای فرانسه زبان مانند کانادا درخواست دهید، باید در این آزمون شرکت کنید و قبول شوید. آزمون DALF توسط وزارت آموزش ملی فرانسه برگزار می‌شود و مختص به دو سطح C1 و C2 است، ۴ بخش اصلی دارد و نمره آن ۱۰۰ است. برای قبولی در این آزمون باید حداقل نمره ۵۰ و در هر بخش حداقل ۵ نمره کسب کنید.

مدرک DALF به عنوان تخصص‌ترین آزمون در میان سایر آزمون‌های زبان فرانسوی است که می‌توان از آن برای اهداف تحصیلی و کاری استفاده کرد. برای آمادگی در آزمون دالف می‌توانید در کلاس استاد آمادگی dalf شرکت کنید.

آزمون DELF

این آزمون برخلاف آزمون قبلی هر شش سطح A1 تا C2 و تمامی مهارت‌های چهارگانه را در برمی‌گیرد و توسط وزارت آموزش ملی فرانسه برگزار می‌شود. این آزمون در هر بخش ۲۵ نمره دارد و برای قبولی در آن باید حداقل نمره ۵۰ را به دست آورید. از دیگر ویژگی‌های آن نیز این است که در ۱۵۴ کشور جهان برگزار می‌شود و اعتبار آن دائمی است. از مدرک این آزمون می‌توان برای اهداف تحصیلی و کاری استفاده کرد.

جالب است بدانید که آزمون دلف انواع مختلفی دارد که برای کودکان ۸ تا ۱۱ سال و نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ سال برگزار می‌شود.

آزمون DILF

آزمون DILF آزمونی است که صرفا برای ارزیابی مهارت زبان آموزان مبتدی در واقع سطح A1 مورد استفاده قرار می‌گیرد اما ارزیابی هر چهار مهارت را شامل می‌شود. برای اینکه در این آزمون شرکت کنید باید حداقل ۱۶ سال داشته باشید. مدرک این آزمون را می‌توانید برای اهداف تحصیلی و کاری مورد استفاده قرار دهید. به این نکته توجه داشته باشید که شرکت در این آزمون و قبولی در آن اولین قدم برای شرکت در دو آزمون قبلی است.

آزمون TCF

TCF از دیگر آزمون‌های زبان فرانسه است و همه سطوح A1 تا C2 را پوشش می‌دهد. مدرک این زبان را نیز می‌توان برای تمام اهداف شخصی،‌ دانشگاهی و شغلی استفاده کرد. نکته قابل توجه در مورد این آزمون این است که این امتحان انواع مختلفی دارد. به عبارت دیگر برای هر هدف نوع خاصی از آن طراحی شده است.

برای آمادگی در آزمون TCF می‌توانید در کلاس استاد tcf شرکت کنید.

TCF

اولین نوع آن همان آزمون اصلی TCF است، تمام سطوح A1 تا C2 را در برمی‌گیرد و برای اهداف کاری و تحصیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدارک زبان فرانسه

TCF DAP

این آزمون برای آن دسته از دانشجویانی مناسب است که می‌خواهند در کشورهای فرانسه زبان در مقطع کارشناسی تحصیل کنند. سطح آزمون تا مرحله B2 است. اگر شما مدرک آزمون DELF یا DALF را ندارید می‌توانید از مدرک این آزمون استفاده کنید.

TCF for French nationality

این آزمون برای آن دسته از افرادی مناسب است که تقاضای شهروندی فرانسه را دارند. بنابراین برای دریافت تابعیت از طریق ازدواج یا دریافت اقامت می‌توانید روی مدرک این آزمون حساب کنید.

TCF Canada

همانطور که از نام این مدرک پیداست این آزمون برای کسانی که قصد مهاجرت به کشور کانادا و دریافت اقامت آن را دارند مناسب است. این آزمون بر اساس معیارهای زبان‌های کانادایی، تا سطح CLB 7 را پوشش می‌دهد.

TCF for Quebec

اگر کسی هستید که مشخصا می‌خواهید به استان کبک کانادا مهاجرت کنید نمی‌توانید از مدرک آزمون قبلی استفاده کنید، بلکه باید از طریق TCF for Quebec اقدام کنید چرا که تنها این مدرک در آن ناحیه معتبر است.

آزمون TEF

آزمون TEF با نام کامل Test d’Evaluation de Français از دیگر آزمون‌های فرانسوی است که به آزمون قبلی از نظر دسته بندی بسیار شبیه است. مدرک آن تا دو سال اعتبار دارد و می‌تواند برای اهداف کاری و تحصیلی مورد استفاده قرار بگیرد.

این آزمون نیز مانند آزمون قبلی دارای انواع مختلفی است:

TEF Études

اگر از آن دسته از دانشجویانی هستید که می‌خواهید در دانشگاه‌های فرانسوی کارشناسی بخوانید باید در این آزمون شرکت کنید.

TEF Naturalisation

اگر از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید شهروندی فرانسه را دریافت کنید باید در این آزمون شرکت کنید. این آزمون تا سطح B1 زبان فرانسوی را پوشش می‌دهد.

TEF Carte de résident

اگر از شما کسانی هستید که مایل به دریافت اقامت دائم یا موقت فرانسه هستید باید در این آزمون شرکت کنید. این آزمون تا سطح A2 این زبان را پوشش می‌دهد.

TEF Canada

اگر می‌خواهید به کانادا بروید باید در این نوع آزمون TEF شرکت کنید. مدرک این آزمون برای افرادی با هدف مهاجرت کاری، سرمایه‌گذاری یا دریافت اقامت از کانادا مناسب است.

TEF Québec – TEFAQ

اگر کسی هستید که خواهان مهاجرت به استان کبک کانادا هستید باید در این آزمون ویژه شرکت کنید چرا که آزمون قبلی برای این استان معتبر نیست. برای آمادگی در آزمون TEF می‌توانید در کلاس‌های استاد tef شرکت کنید.

سطوح زبان فرانسه

زبان فرانسه علاوه بر مدارک مختلفی که دارد سطوح زبانی متنوعی نیز دارد که برخی از آزمون‎های گفته شده تنها بعضی از این سطوح را در بر می‌گیرند.

به صورت کلی سطوح زبان فرانسه 6 نوع است:

سطح A1 _ مبتدی

این سطح اولین سطح از یادگیری زبان فرانسه است که در آن شما یاد می‌گیرید که توانایی ارتباط ابتدایی و انجام وظایف ساده‌ای مانند معرفی خود، ارائه اطلاعات شخصی، و سوال و پاسخ در مورد موضوعات روزمره را داشته باشید.

سطح A2 – مبتدی متوسط

در این سطح شما کمی فراتر از سطح قبلی می‌روید و می‌توانید در موضوعات ساده و روزمره کمی شرکت کند.

سطح B1 – متوسط

در این سطح شما یک زبان آموز متوسط خواهید بود که می‌توانید در مورد موضوعات مرتبط با زندگی روزمره و کار صحبت کنید. همچنین می‌توانید داستان کوتاه یا مقاله بخوانید.

سطح B2 – متوسط به بالا

در این سطح، که مرحله پیشرفته‌تری از زبان است شما می‌توانید مهارت‌های زبانی خود را توسعه داده و در موقعیت‌های پیچیده‌تر از آن استفاده کنید.

سطوح زبان فرانسه

سطح C1 – پیشرفته

در سطح C شما یک زبان آموز پیشرفته هستید که می‌توانید در مورد موضوعات مختلف و پیچیده‌ و فلسفی‌ صحبت کنید و حتی متن پیچیده بخوانید.

سطح C2 – حرفه‌ای

این سطح بسیار پیشرفته است. شما در این مرحله می‌توانید مانند یک بومی زبان به زبان فرانسه تسلط داشته باشید.

گرفتن مدرک فرانسه چقدر زمان می‌برد؟

برای اینکه به این زبان در سطوح مختلف مسلط شوید و مدرک بگیرید عوامل زیر موثر هستند:

  • تجربه قبلی زبانی
  • زمان تخصیص داده شده به یادگیری
  • روش‌های یادگیری
  • میزان استمرار
  • برنامه ریزی
    و…

در این قسمت به صورت خلاصه به عوامل موثر در مدت زمان یادگیری زبان فرانسوی پرداختیم اما اگر می‌خواهید بیشتر و مفصل‌تر در این مورد بدانید توصیه می‌کنیم مقاله یادگیری زبان فرانسه چقدر طول میکشد؟ را بخوانید.

یادگیری زبان فرانسه را از کجا و چطور شروع کنیم؟

برای اینکه یادگیری زبان فرانسه را شروع کنید و در نهایت در یکی از آزمون‌های بالا شرکت کنید راه‌های مختلفی پیش روی شماست که هر کدام مزایا و معایبی دارد. این راه‌ها عبارت‌اند از:

شرکت در کلاس‌های گروهی

برخی موسسات هستند که به صورت گروهی و حضوری کلاس فرانسه برگزار می‌کنند. این کلاس‌ها ترمیک هستند. از مزایا آن این است که هزینه به صرفه‌تری نسبت به کلاس خصوصی دارد اما زمان تسلط شما به این زبان بیشتر طول می‌کشد. معمولا این روش یادگیری برای کسانی که تصمیم به مهاجرت دارند گزینه خوبی نیست چرا که زمان برای این افراد بسیار مهم است.

شرکت در کلاس‌های خصوصی و نیمه خصوصی

این کلاس‌ها هم به صورت آنلاین و هم حضوری برگزار می‌شود. شما یا تنها زبان آموز هستید یا نهایتا یک یا دو نفر دیگر در کلاس حضور دارند. این کلاس‌ها هزینه بیشتری دارند اما از مزایا آن این است که شما را برای اهداف مهاجرتی‌تان زودتر آماده می‌کند.

استفاده از دوره‌های آنلاین

دوره‌های آنلاین یادگیری زبان فرانسه امروزه به وفور در دسترس است. از اپلیکیشن‌های یادگیری زبان گرفته تا کانال‌های آموزش زبان یوتوب و… . شما از هر کدام از این دوره‌ها می‌توانید به صورت رایگان استفاده کنید اما گاهی ممکن است نبود یک معلم باعث شود که شما استمرار و تعهد کافی در این نوع روش یادگیری نداشته باشید.

یادگیری به صورت خودآموز

از دیگر راه‌های یادگیری زبان فرانسه این است که خودتان کتاب‌های فرانسوی بخرید، دوستان فرانسوی پیدا کنید، فیلم فرانسوی ببینید، کتاب فرانسوی بخوانید، به آهنگ‌ها و پادکست‌های فرانسوی گوش دهید و… . از مزایا این روش این است که به حال فرصت می‌توانید کم کم یادگیری این زبان را طی کنید اما از معایب آن این است که شاید به درستی متوجه اشتباهات خود نشوید، با غلط یادگیری را ادامه دهید، زمان زیادی برای تسلط به آن صرف کنید و… . عموما این روش برای کسانی که هدف خاصی از یادگیری این زبان ندارند و صرفا می‌خواهند یک علاقه شخصی را دنبال کنند و با این زبان آشنا باشند مناسب است.

نتیجه گیری

با مدرک آزمون‌های مختلف زبان فرانسه می‌توانید اهداف مختلفی را پوشش دهید اما برای تسلط به این زبان باید مرحله به مرحله سطوح مختلف را پشت سر بگذارید. برای عبور بهتر از این مسیر معلمین زبان فرانسه نیمکت می‌توانند به شما کمک کنند تا با بهترین روش‌ها یادگیری را شروع کنید و با موفقیت آزمون‌ها را پشت سر بگذارید.