زبان آلمانی مانند زبان انگلیسی زبان آسانی نیست به همین دلیل برخی افراد تصور می‌کنند نمی‌توانند آن را در خانه یاد بگیرند اما باید گفت این تصور اشتباه است. زبان آلمانی را نیز می‌توان در خانه با استفاده از روش‌های علمی و کاربردی مختلف یاد گرفت. برای آشنایی بیشتر با این روش‌ها با ما همراه باشید.

چطور در خانه آلمانی یاد بگیریم؟

اگر شما هم از دسته افرادی هستید که به هر دلیلی امکان شرکت در کلاس‌های خصوصی یا گروهی زبان آلمانی را ندارید ناامید نشوید. شما می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید و یادگیری آلمانی را هر چه سریع‌تر در خانه شروع کنید.

بهترین روش‌ها برای یادگیری زبان آلمانی عبارت‌اند از موارد زیر:

استفاده از دوره‌های آنلاین یادگیری زبان آلمانی

یکی از اولین و بهترین روش‌ها استفاده از دوره‌های آنلاین است. امروزه برای یادگیری زبان‌های مختلف دنیا از جمله آلمانی اپلیکیشن‌هایی زیادی مانند Duolingo، Babbel، Rosetta Stone و Memrise وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید آلمانی یاد بگیرید.

تماشای فیلم‌ها و سریال‌های آلمانی

حتما شما هم شنیده‌اید که یکی از راه‌های موثر برای یادگیری یک زبان نا آشنا تماشای فیلم و سریال به آن زبان است. از آنجایی که همیشه فیلم‌ها جنبه سرگرمی دارند کمک می‌کنند به شکل لذت‌بخش‌تری مهارت‌ شنیداری زبان آلمانی را تقویت کنید. همچنین در این فیلم و سریال‌ها می‌توانید با لهجه، تلفظ و اصطلاحات دقیق و درست زبان آلمانی نیز بیشتر آشنا شوید.

معرفی چند فیلم و سریال برای یادگیری زبان آلمانی

  • فیلم معروف و خوش ساخت “پیانیست”
  • سریال کمدی “دورهمی”
  • سریال علمی و تخیلی “در اسارت خانه”

گوش دادن به موسیقی و پادکست آلمانی

از دیگر راه‌های بسیار موثری که می‌توانید مهارت شنیدن آلمانی را تقویت کنید گوش دادن به موسیقی و پادکست‌های آلمانی است. این روش نیز به شما کمک می‌کند تا با تلفظ دقیق واژگان آلمانی بیشتر آشنا شوید.

مطالعه کتب و منابع آموزشی معتبر آلمانی

مهارت خواندن نیز یکی از چهار مهارت اصلی برای یادگیری زبان آلمانی است. برای تقویت این مهارت باید از کتاب‌هایی که به زبان آلمانی نوشته شده‌اند کمک بگیرید. علاوه بر این خواندن کتاب‌های آلمانی به شما در آشنایی بیشتر با قواعد گرامری، واژگان و ساختارهای جملات کمک می‌کند.

استفاده از منابع یادگیری زبان آلمانی

استفاده از منابع آموزشی رایگان در یوتیوب

امروزه یوتیوب را به عنوان نوعی دانشگاه می‌شناسند و یکی از قابل توجه ‌ترین کانال‌های آموزشی در آن، کانال‌های آموزش زبان‌های مختلف از جمله آلمانی است. یوتیوب یک منبع آموزشی رایگان است که به راحتی در آن می‌توانید به بهترین آموزش‌ها دسترسی داشته باشید.

معرفی دو کانال آموزش آلمانی یوتیوب

  • کانال یوتیوبی Deutsch für Euch
  • کانال یوتیوبی Get Germanized

مکالمه با یک پارتنر آلمانی

برای تقویت مهارت صحبت کردن، مکالمه با یک آلمانی زبان بومی بهترین گزینه است. اگر به این کشور مهاجرت کرده‌اید با آلمانی زبان‌های محل زندگی‌تان سر صحبت را باز نکنید و اگر در این کشور نیستید از شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرید. امروزه شبکه‌های اجتماعی جهان را با یک دهکده کوچک تبدیل کرده‌اند که می‌توانید برای تقویت زبان خود از آن بهره ببرید.

خواندن روزنامه و مقاله

شاید همیشه خواندن کتاب میسر نباشد اما خواندن روزنامه و مقاله به این دلیل که محتوای کمتری دارند بسیار راحت‌تر است. تلاش کنید هر روز کمی روزنامه یا مقاله بخوانید و چیزهایی را که خوانده‌اید ترجمه کنید و یا به زبان آلمانی بنویسید تا مهارت نوشتن خود را نیز تقویت کنید.

خواندن روزنامه و مقاله آلمانی

یادگیری زبان آلمانی چقدر طول می‌کشد؟

زبان آلمانی زبان آسانی نیست اما زبان بسیار سختی هم نیست. در واقع این زبان نسبت به زبان‌های دیگری مثل چینی یا لهستانی در درجه متوسط قرار دارد. زمان یادگیری زبان آلمانی از هر فردی به فرد دیگر متفاوت است چرا که عوامل مختلفی مانند دانش زبان انگلیسی، میزان تمرین و تکرار، میزان مطالعه روزانه و… همگی در یادگیری موثر هستند اما به صورت کلی برای یک فارسی زبان که به زبان انگلیسی نیز آشنایی ندارد با صرف 3 ساعت وقت مطالعه در روز، حدود ۱۳ ماه زمان می‌برد.

برای صرفه جویی در وقت و انرژی می‌توانید از کمک یک معلم زبانی آلمانی خوب بهره مند شوید تا سریع‌تر و راحت‌تر این زبان را یاد بگیرید.

سایر نکات برای یادگیری زبان آلمانی

برای یادگیری هر زبان خارجی از جمله زبان آلمانی باید علاوه بر استفاده از روش‌های بالا نکاتی را نیز رعایت نکاتی کنید تا بتوانید بهتر و سریع‌تر آن زبان را یاد بگیرید. این موارد عبارت‌اند از:

هدفمند باشید

هدف خود را از یادگیری زبان آلمانی مشخص کنید؛ آیا این زبان را برای تدریس یاد می‌گیرد یا مهاجرت یا سرگرمی و… . هدفمند بودن بخش زیادی از مسیر را روشن می‌کند.

برنامه ریزی کنید

هیچ کاری بدون برنامه ریزی به درستی جلو نمی‌رود. یک برنامه یادگیری طراحی کنید و به آن پایبند باشید.

استمرار داشته باشید

در میانه‌های راه یادگیری، مطالعه و تمرین را رها نکنید. هر روز هرچند کوتاه تمرین و تکرار داشته باشید.

از فلش کارت استفاده کنید

لغات جدید را با استفاده از فلش کارت‌ها یاد بگیرید و آن را همه جا با خود داشته باشید تا در زمان‌های مرده مرور کنید.

به خودتان پاداش بدهید

بعد از اینکه هر بخشی از زبان آلمانی را یاد گرفتید به خودتان جایزه بدهید و خودتان را تشویق کنید.

یادگیری زبان آلمانی با معلم

نتیجه گیری

برای یادگیری زبان آلمانی باید تمرین و تکرار داشته باشید. کلید موفقیت در یادگیری یک زبان خارجی تمرین و تکرار است. علاوه بر این استفاده از یک منبع آموزشی خوب و حتی معلم باتجربه تاثیر زیادی بر سرعت یادگیری دارد.