زبان ترکی از زبان‌های شیرینی است که یادگیری آن، سفر به این کشور زیبا و ارتباط با مردم آن را لذت بخش‌تر می‌کند. علاوه بر این یادگیری این زبان برای فارسی زبانان بسیار راحت و لذت بخش است.

اگر شما نیز به زبان ترکی علاقه‌ مند هستید اما هیچ چیز درباره آن نمی‌دانید و برایتان سوال است که چطور باید شروع کنید ما در این مقاله انواع روش‌هایی که شما می‌توانید یادگیری این زبان را شروع کنید را بررسی می‌کنیم.

10 روش ساده برای یادگیری زبان ترکی

برای یادگیری زبان ترکی روش‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها کمک می‌کند سریع‌تر و بهتر این زبان را یاد بگیرید. مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

استفاده از کتاب های آموزشی

استفاده از یک کتاب آموزشی خوب اولین قدم برای یادگیری یک زبان است. از یک کتاب متناسب با سطح خودتان به عنوان منبع استفاده کنید و یادگیری پایه الفبا، کلمات، عبارات،گرامر و… را شروع کنید.

در دوره‌های آنلاین زبان ترکی شرکت کنید

مجموعه ویدیوهای آموزشی آنلاینی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای یادگیری زبان ترکی استفاده کنید. مهم‌ترین ویژگی این دوره‌ها این است که نیازی به حضور در کلاس ندارید. یک منبع مهم آنلاین و البته رایگان برای یادگیری زبان ترکی کانال‌های آموزش زبان ترکی در یوتیوب است.

شرکت در کلاس‌های آموزش زبان ترکی

در کلاس‌های آموزش زبان ترکی شرکت کنید. برخی از آموزشگاه‌ها به صورت ترمیک این دوره‌ها را برگزار می‌کنند. همچنین اگر به هر دلیلی امکان حضور در آموزشگاه را ندارید می‌توانید در کلاس‌های خصوصی و آنلاین شرکت کنید. حضور یک معلم کمک زیادی می‌کند تا اصولی‌تر و بهتر این زبان را یاد بگیرید.

با اپلیکیشن، ترکی یاد بگیرید

امروزه با گسترش دنیای تکنولوژی اپلیکیشن‌های مختلفی طراحی شده‌اند که هدف آن‌ها آموزش انواع زبان است. برخی از مهم‌ترین این برنامه‌ها عبارت‌اند از:

  • Babbel: مناسب برای تمام مهارت‍ها
  • Rosetta Ston: مناسب برای تمام مهارت‌ها
  • Duolingo: مناسب برای تمام مهارت‌ها
  • Pimsleur: مناسب برای تقویت مکالمه
  • Monday: مناسب برای افراد مبتدی
  • Drops: مناسب یادگیری لغت
  • Italki: مناسب برای یافتن اساتید بومی
  • Busuu: مناسب برای تقویت مهارت نوشتار
  • TurkishClass101: مناسب برای یادگیری با ویدیو و پادکست
  • LingQ: مناسب برای تقویت روخوانی ترکی

به کار بردن کلمات

کلمه‌های ترکی که یاد می‌گیرید در جملاتی که می‌سازید به کار ببندید تا در ذهن شما ثبت شوند. برای این کار می‌توانید در گوشی خود یک فلش کارت داشته باشید تا در به خاطر سپردن واژه‌ها به شما کمک کند.

همواره درگیر زبان ترکی باشید

برای یادگیری زبان ترکی خود را در دریای این زبان غرق کنید. برای این کار به پادکست زبان ترکی گوش کنید، موسیقی ترکی بشنوید، فیلم ترکی ببینید، اخبار ترکی را دنبال کنید و… . این کارها به تقویت مهارت شنیداری شما بسیار کمک می‌کند.

کتاب ترکی بخوانید

خواندن کتاب ترکی از دیگر روش‌های یادگیری این زبان است. طبیعی است که در ابتدا نتوانید کتاب‌های بزرگسالان را بخوانید بنابراین با کتاب داستان کودکان شروع کنید.
خود را در محیط قرار دهید

یکی از مفیدترین روش‌های یادگیری زبان ترکی قرار گرفتن در محیط آن زبان است. بنابراین اگر می‌توانید و امکانش را دارید برای سفر به ترکیه برنامه ریزی کنید.

برای ارتباط بهتر با مردم در سفر به ترکیه خوب است که مقاله بیش از صد جمله و واژگان پر کاربرد ترکی استانبولی در سفر را بخوانید تا به صورت یکجا با رایج‌ترین جملات و عبارات ترکی مورد نیاز در سفر آشنا شوید.

ارتباط با افراد بومی

اگر امکان سفر به این کشور را ندارید ناامید نشوید، از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرید. امروزه برنامه‌هایی هستند که دقیقا به همین منظور طراحی شده‌اند تا افراد از مکان‌های مختلف دنیا بتوانند یکدیگر را پیدا کنند و بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

چطور از صفر ترکی یاد بگیریم؟

با خودتان ترکی صحبت کنید

شاید عجیب باشد اما باید بدانید که یکی از بهترین راه‌ها برای یادگیری زبان ترکی این است که با خودتان به ترکی با کلمات جدیدی که یاد گرفته‌اید صحبت کنید. این کار برای تقویت مهارت مکالمه بسیار خوب است.

چه عواملی در یادگیری زبان ترکی موثر هستند؟

اگر می‌خواهید ترکی را از صفر شروع کنید احتمالا یکی از دغدغه‌هایتان این است که چقدر طول می‌کشد این زبان را یاد بگیرید؟

برای پاسخ به این سوال باید به عوامل زیر توجه کنید:

هدف یادگیری زبان ترکی

هدف شما از یادگیری زبان ترکی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایلی است که در مدت زمان یادگیری موثر است. اهداف یادگیری زبان می‌تواند شامل مواردی مانند تحصیل در دانشگاه‌های این کشور، سفر، ارتباطات اجتماعی، ازدواج، کار، روابط تجاری و… باشد.

نوع روش یادگیری

اینکه از چه روش‌های یادگیری استفاده می‌کنید از دیگر نکات مهم برای یادگیری زبان ترکی است. برای مثال به صورت خودآموز در خانه این زبان را یاد می‌گیرید یا معلم خصوصی دارید؟ روزانه چقدر برای آموزش وقت می‌گذارید و… .

زبان مادری

مشترک بودن ریشه زبان مادری و ترکی از دیگر عواملی است که کمک می‌کند زودتر زبان یاد بگیرید. از آنجایی که زبان فارسی و زبان ترکی به هم نزدیک هستند یادگیری آن برای فارسی زبانان خیلی طول نمی‌کشد.

سطوح زبان ترکی

هر زبانی سطح‌های یادگیری مختلفی دارد که زبان ترکی نیز از این قاعده مستثنی نیست. به صورت کلی سطوح مهارتی زبان ترکی را می‌توان شامل سه قسمت مقدماتی، متوسط و پیشرفته دانست.

سطح مقدماتی

سطح مقدماتی شامل سطوح A1 و A2 است که با تسلط به آن شما می‌توانید مکالمات ساده روزانه و کارهایی مانند معرفی خود، خرید، سوال و جواب ساده و همچنین نیازهای فوری خود را انجام دهید.

آزمون مناسب برای این سطح آزمون TOMER است. برای آمادگی در آزمون تومر شرکت در کلاس‌های معلم خصوصی آزمون تومر به شما کمک می‌کند هر چه بیشتر برای این آزمون آماده شوید.

سطح متوسط

این مرحله شامل سطوح B1 و B2 است که با تسلط به آن می‌توانید تقریبا به صورت راحت و روان ترکی صحبت کنید و همچنین این زبان را متوجه شوید. برای دریافت گواهینامه سطح B2 باید در آزمون های TYS یا TPE شرکت کنید.

سطح پیشرفته

این مرحله شامل سطوح C1 و C2 است که با گذراندن آن شما مانند یک بومی به این زبان مسلط هستید و می‌توانید مهارت‌های چهارگانه خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیدن را به خوبی مورد استفاده قرار دهید. با شرکت و موفقیت در آزمون‌های TYS / TPE می توانید گواهینامه مورد نیاز این سطح را دریافت کنید.

سطوح زبان ترکی

نتیجه گیری

اگر به یادگرفتن زبان ترکی علاقه مند هستید تردید نکنید و برای یادگیری از روش‌هایی که در این مقاله بررسی شد استفاده کنید. همچنین اگر نیاز به یک معلم خوب و حرفه‌ای دارید می‌توانید روی کمک معلم‌های زبان ترکی پلتفرم آنلاین نیمکت حساب باز کنید.