یادگیری هر زبان جدیدی از جمله روسی یک مهارت است. برای تسلط به این مهارت نیز تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید سرعت یادگیری زبان خود را افزایش دهید. در مطلب پیش رو این روش‌ها و تکنیک‌ها را به صورت مجزا بررسی می‌کنیم تا با آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

انواع روش‌های یادگیری زبان روسی

برای یادگیری زبان روسی روش‌های مختلفی وجود دارد که دانستن و یادگیری آن‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید به صورت سریع‌تر و بهینه‌تری این زبان را یاد بگیرید و از آن استفاده کنید.

این روش‌ها عبارت‌اند از موارد زیر:

هدف داشتن

هدف تعیین کنید. شاید باور نکردنی باشد اما مشخص کردن اینکه چرا در حال یادگیری زبان روسی هستید، تاثیر بسیار مهمی در میزان زمان یادگیری دارد. این هدف به شما یک دلیل محکم و انگیزه کافی داشته باشید تا در زمان‌هایی که خسته شده‌اید نیز یادگیری را رها نکنید.

اهداف یادگیری زبان روسی می‌تواند درس خواندن در دانشگاه‌های روسیه، سفر و دیدن مناطق تفریحی این کشور، شروع تدریس و کسب درآمد و… باشد.

تمرین مکرر

همه زبان‌ها از جمله زبان روسی نیاز به تمرین دارند. بنابراین با یک برنامه ریزی مناسب هر روز تمرین کنید. بدیهی است که هر چه بخواهید سریع‌تر این زبان را یاد بگیرید باید ساعات تمرینی بیشتری نیز داشته باشید برای مثال اگر می‌خواهید در عرض ۲-۳ ماه به این زبان مسلط شوید، باید ۸-۱۴ ساعت در روز زبان تمرین کنید. در این راستا بهتر است هر روز تمرین تمام مهارت‌های چهارگانه خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیدن را در برنامه خود قرار دهید.

خواندن کتاب و مقالات

همه چیز در تمرین‌های کتاب‌های آموزشی نهفته نیست. برای یادگیری زبان روسی و تقویت مهارت خواندن بهتر است هر روز چند صفحه‌ای کتاب یا مقاله روسی در سایت‌های اینترنتی بخوانید.

گوش دادن به موسیقی و پادکست روسی

برای اینکه هر چه سریع‌تر مهارت شنیداری خود را تقویت کنید از موسیقی‌های روسی و پادکست‌هایی که به این زبان تولید می‌شوند، غافل نشوید. این کار باعث می‌شود

گوش شما به کلمات روسی بیشتر عادت کند و سریع‌تر بتوانید جملات روسی را که می‌شنوید درک کنید. همچنین تماشای فیلم و سریال روسی نیز بسیار کمک کننده است. تماشای فیلم باعث می‌شود علاوه بر اینکه سرگرم شوید و با فرهنگ جامعه روس آشنا شوید، تلفظ دقیق و درست کلمات را یاد بگیرید.

مکالمه و صحبت کردن

عموما پاشنه آشیل هر زبانی صحبت کردن است، در حالی که صحبت کردن بسیار مهارت مهمی است و باعث می‌شود شما بتوانید با دیگران ارتباط برقرار کنید. برای اینکه مکالمه روسی خود را تقویت کنید هر روز سعی کنید به این زبان صحبت کنید.

اگر بتوانید یک پارتنر بومی زبان نیز پیدا کنید می‌تواند به شما در تلفظ بهتر کلمات و سرعت بخشیدن به شروع مکالمه کمک زیادی کند. امروزه اپلیکیشن‌های مختلفی نیز هستند که از طریق آن‌ها می‌توانید با مردم مختلف دنیا از جمله روسی زبان‌ها ارتباط برقرار کنید.

تفسیر و خلاصه نویسی

این روش یکی از جدیدترین متدهای آموزش زبان است که سرعت یادگیری را به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد. دو یا سه پاراگراف زبان بخوانید و سپس در حد ۳-۴ خط نظر خودتان را به زبان روسی در مورد آن بنویسید. این کار علاوه بر اینکه به درک مطلب شما کمک می‌کند باعث تقویت مهارت نوشتن شما نیز می‌شود.

تکنیک‌های یادگیری زبان روسی

تمرین با صدای بلند

جالب است بدانید که اگر در زمان تمرین زبان روسی صدایتان را بلند کنید و آنچه که می‌خوانید را خودتان نیز بشنوید به سرعت یادگیری شما کمک زیادی می‌کند. حتی اگر شما معنی برخی لغات را نیز متوجه نشوید باز هم خللی در تاثیر شگرف این روش یادگیری وارد نمی‌شود.

یادگیری عبارات پرکاربرد زبان روسی

از دیگر راه‌هایی که به شما کمک می‌کند سریع‌تر بتوانید این زبان را یاد بگیرید این است که جستجو کنید و عبارات پرکاربرد در زبان روسی را یاد بگیرید. این عبارات را در لیست اولویت‌ها قرار دهید و آنقدر تکرار کنید تا در ذهن شما ثبت شود.

پیدا کردن لغات هم ریشه

زبان روسی نیز مانند هر زبان دیگری ریشه‌های مشترکی با برخی از زبان‌های دیگر دارد. برای یادگیری راحت‌تر زبان روسی، این کلمات را پیدا کنید. برای مثال لغت Parkovat از لغت انگلیسی to park یا همان پارک کردن گرفته شده است یا adoptirovat که از to adopt به معنای پذیرفتن در انگلیسی ریشه دارد.

جا به جا کردن جای لغات در جملات

یکی از نکات جالب زبان روسی این است که جای لغات در جمله می‌تواند عوض شود در حالیکه معنی جمله تغییری نکند. شما نیز این کار را انجام دهید و حالت‌های مختلف یک جمله را تمرین کنید.

یادگیری چند قاعده استثنایی دستور زبان روسی

گرامر زبان روسی آسان است. تنها چند دستور زبان خاص دارد که پیشنهاد می‌شود در ابتدا آن‌ها را یاد بگیرید تا در ادامه کار برایتان راحت باشد و به مشکل برنخورید.

تفریح به زبان روسی

اگر اهل بازی‌های ویدیویی هستید نوع روسی آن را انتخاب کنید یا در تنظیمات، آن را روی زبان روسی تنظیم کنید تا بتوانید در حین بازی نیز زبان روسی یاد بگیرید.

سفر به روسیه

اگر این امکان را دارید به روسیه سفر کنید و خود را در معرض مکالمه با افراد بومی قرار دهید تا در محیط بتوانید زبان روسی خود را بهتر تقویت کنید.

کمک گرفتن از یک معلم خوب

بسیاری از افراد در خانه شروع به یادگیری زبان می‌کنند، این یکی از روش‌های یادگیری رایج است اما ممکن است کمی طول بکشد. برای اینکه سریع‌تر و البته درست‌تر بتوانید این زبان را یاد بگیرید بهتر است از یک معلم خوب و حرفه‌ای کمک بگیرید.

با شرکت در کلاس استاد زبان روسی در نیمکت می‌توانید با کمک یک معلم کاملا حرفه‌ای به زبان روسی مسلط شوید.

استفاده از دوره‌های آنلاین یا برنامه‌های موبایلی

اگر به هر دلیلی نمی‌توانید در کلاس‌های آموزش زبان یک معلم خصوصی شرکت کنید از آموزش زبان روسی در دوره‌های آنلاین استفاده کنید. امروزه در بستر پلتفرم‌های آنلاین مانند برخی سایت‌های آموزش زبان، یوتیوب و… دوره‌های آموزش زبان روسی مختلفی قرار داده شده است. از سوی دیگر اپلیکیشن‌های موبایلی مختلفی نیز با هدف آموزش انواع زبان‌ها طراحی شده‌اند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

استفاده از دوره‌های آنلاین یا برنامه‌های موبایلی برای یادگیری زبان روسی

نتیجه گیری

یادگیری زبان روسی به شما امکان تحصیل و زندگی در این کشور، سفر به روسیه، تدریس این زبان و کسب درآمد و… را می‌دهد. بنابراین اگر به این زبان علاقه‌ مند هستید با استفاده از روش‌های بالا یادگیری این زبان را شروع کنید تا در کمترین زمان یک زبان جدید یاد بگیرید و از آن لذت ببرید.