عربی یکی از زبان‌های بین المللی دنیاست که بیش از 417 میلیون گویشور بومی در سراسر جهان دارد و زبان رسمی 26 کشور است. برخی از این کشورها به دلایل تحصیلی و شغلی بسیار مهاجر پذیر هستند، بنابراین افراد زیادی نیز قصد یادگیری این زبان را دارند. اما پیش از یادگیری زبان عربی برای مهاجرت نکات مهمی وجود دارد که در این مقاله آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

انواع زبان عربی

زبان عربی یکی از زبان‌های بین المللی دنیا محسوب می‌شود. بسیاری افراد این زبان را فقط یک نوع می‌دانند اما باید گفت زبان عربی انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها، خصایص و حتی محدودیت‌هایی دارند که آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

عربی کلاسیک یا عربی قرآنی

اولین نوع زبان عربی که بسیار هم آشناست زبان عربی کلاسیک است که در قرآن، احادیث و تمامی متون ادبیات کلاسیک، شعر و… به کار رفته است. این نوع زبان به صورت گسترده در کشورهای اسلامی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یادگیری این زبان عربی کلاسیک برای کسانی که قصد مطالعه و درک عمیق قرآن، روایات (احادیث) پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و همچنین ادبیات کلاسیک مانند متون فقهی (فقه)، شعر و… را دارند بسیار مهم است.

عربی استاندارد مدرن (MSA)

نوع دیگری از زبان عربی به نام عربی استاندارد مدرن یا MSA وجود دارد. این نوع زبان در محیط‌های رسمی و آکادمیک مانند دانشگاه‌ها، روزنامه‌ها، رسانه‌های تلویزیونی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر شما کسی هستید که هدفتان از مهاجرت تحصیل و یا کار در رسانه‌های عربی است یادگیری این نوع از زبان برای شما مفید و کاربردی خواهد بود.

تفاوت عربی استاندارد و کلاسیک عموما در بخش ساختارهای دستوری مخصوصا گفتار است و در واژگان شبیه به هم هستند.

عربی محاوره‌ای (لهجه‌ها)

نوع سوم از زبان عربی، عربی محاوره‌ای است. زبان عربی با توجه به مناطق گوناگون و کشورهای مختلفی که به این زبان صحبت می‌کنند گویش‌ها و لهجه‌های متفاوتی دارد. از ویژگی‌های این نوع زبان باید به انعطاف‌پذیری و همچنین یادگیری آسان آن اشاره کرد چرا که قوانین دستور زبانی کمتری دارد.
برای مهاجرت به یک کشور یا منطقه خاص بهتر است لهجه محاوره‌ای آن منطقه را یاد بگیرید.

آشنایی با محدودیت‌های انواع زبان عربی برای مهاجران و راه حل

اگر برای مهاجرت به یکی از کشورهای عربی، زبان می‌خوانید باید بدانید که یادگیری صرفا یکی از انواع این زبان‌ها چه محدودیت‌هایی را به همراه دارد.

محدودیت‌های زبان عربی کلاسیک برای مهاجران

با اینکه زبان عربی کلاسیک به صورت گسترده‌ای در ادبیات عربی مورد استفاده قرار گرفته است و حتی برای برخی رشته‌های تحصیلی نیز بسیار مناسب است، تسلط صرف به تنها همین نوع از زبان می‌تواند برای مهاجران محدودیت‌هایی را به همراه داشته باشد. راه‌حل این مسئله این است که یک نوع دیگر از این زبان مانند زبان مردم آن منطقه را نیز یاد بگیرید.

برخی از این محدودیت‌ها عبارت‌اند از:

استفاده محدود در گفتگوهای روزمره

مردم در گفت و گوهای روزمره تقریبا از زبان عربی کلاسیک استفاده نمی‌کنند بنابراین به راحتی نمی‌توانید با آن‌ها به زبان عربی کلاسیک حرف بزنید.

نادیده گرفتن جنبه‌های فرهنگی

پس از مهاجرت آشنایی با جنبه‌های فرهنگی کشور مقصد بسیار مهم است. حتی اگر بتوانید با استفاده از عربی کلاسیک بخشی از کارهای روزمره خود را انجام دهید، بخاطر عدم تسلط به زبان عربی که مردم از آن استفاده می‌کنند، نمی‌توانید متوجه نکات فرهنگی، اصطلاحات و بسیاری از آداب و رسوم آن‌ها شوید. این موضوع می‌تواند در مسئله پذیرش اجتماعی در آن جامعه و ارتباط با مردم موثر باشد.

محدودیت‌های شغلی وتحصیلی

برای اینکه بتوانید کار مناسبی برای خود پیدا کنید یا شغل خود را حفظ کنید باید به زبان عربی که مردم آن منطقه از آن استفاده می‌کنند، مسلط باشید چرا که در غیر این صورت نمی‌توانید با همکاران، مشتریان و مراجعان ارتباط مناسبی برقرار کنید.

محدودیت‌های عربی استاندارد مدرن یا MSA برای مهاجران

عربی استاندارد مدرن به طور گسترده‌ای در زبان رسمی و نوشتاری کشورهای عربی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یادگیری آن برای تحصیل یا برخی موقعیت‌های شغلی بسیار مناسب است اما محدودیت‌هایی دارد که عبارت‌اند از:

کاربرد محدود در مکالمه‌های روزانه

این نوع زبان نیز مانند زبان عربی کلاسیک تقریبا در مکالمات روزمره مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و فقط برای پیش بردن کارهای اداری و موقعیت‌های رسمی مناسب است.

تأثیر بر ارتباطات غیررسمی

استفاده از زبان عربی مدرن می‌تواند در ارتباطات غیر رسمی و دوستانه یا گفت و گو با مردم می‌تواند در زندگی اجتماعی شما تاثیر بگذارد.

راه حل؛

اگر قصد مهاجرت به کشورهای امارات متحده عربی را دارید، بهتر است در ابتدا لهجه عربی خلیجی را یاد بگیرید و بعد به سراغ عربی استاندارد مدرن بروید.

یادگیری زبان عربی برای مهاجرت

چه کشورهای چه لهجه‌هایی دارند؟

اگر قصد مهاجرت به کشورهای عربی را دارید و می‌خواهید لهجه آن منطقه را یاد بگیرید تا برای کارهای روزمره و ارتباطات اجتماعی مشکلات چندانی نداشته باشید باید در ابتدا کشور مقصد خود را مشخص کنید و سپس لهجه آنجا را یاد بگیرید. ما در ادامه جدولی از لهجه‌های کشورهای مختلف عربی را قرار می‌دهیم.

چه کشورهای چه لهجه‌هایی دارند؟

چطور برای مهاجرت عربی یاد بگیریم؟

اگر به دلایل مختلفی مانند تحصیلی، کاری و… قصد مهاجرت به یکی از کشورهای عربی را دارید مهم است که به زبان عربی تسلط داشته باشید. در بخش‌های بالا با انواع زبان‌های عربی و کاربردها و محدودیت‌های آن‌ها آشنا شدید. برای یادگیری می‌توانید در کلاس‎‌های خصوصی عربی شرکت کنید و آموزش ببینید، علاوه بر کلاس‌های خصوصی استفاده از دوره‌های آنلاین آموزش زبان عربی، انواع اپلیکیشن‌های آموزش زبان، تماشای فیلم و سریال عربی، گوش دادن به موسیقی و پادکست عربی و… روش‌های دیگری برای یادگیری زبان عربی هستند.

توجه داشته باشید که از آنجایی که در خصوص مهاجرت دو موضوع کیفیت و سرعت به یک اندازه مهم است شرکت در کلاس‌های خصوصی عربی تحت نظر یک استاد مجرب می‌تواند به شما کمک کند که به صورت اصولی در کوتاه‌ترین زمان ممکنه زبان عربی را یاد بگیرید.

اگر به دنبال یک معلم زبان عربی باتجربه می‌گردید که شما را برای مهاجرت آماده کند می‌توانید از طریق پلتفرم نیمکت در کلاس‌های معلم خصوصی زبان عربی برای مهاجرت شرکت کنید و به سرعت برای مهاجرت آماده شوید.

نتیجه گیری

زبان عربی زبانی است که برای ما فارسی زبانان آشناست، بنابراین یادگیری آن چندان سخت نیست بنابراین با استفاده از مهارت و تجربه یک معلم زبان عربی خوب و تمرین و تکرار می‌توانید این زبان را یاد بگیرید.