زبان ایتالیایی یکی از زبان‌های زنده، جذاب و دوست داشتنی است که افراد زیادی علاقه‌مندند این زبان را یاد بگیرند. اهداف این افراد برای یادگیری ایتالیایی از دلایل کاری، تحصیلی، سفر و… متفاوت است اما یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از آنان به وجود می‌آید این است که یادگیری این زبان سخت است؟

برای اینکه به این سوال پاسخ دهیم و همه چیز را در مورد میزان سختی زبان ایتالیایی بدانیم با ما همراه باشید.

آیا زبان ایتالیایی زبان سختی است؟

زبان‌ ایتالیایی یکی از زبان‌های جذاب برای بسیاری از زبان آموزان دنیا است. در مورد میزان سختی این زبان باید نگاهی به تحقیقات جهانی بیندازیم. بر طبق تحقیقات انجام شده، زبان ایتالیایی برعکس تصور بسیاری از عموم در جزء زبان‌های آسان دسته‌بندی شده است. برای یادگیری آن به صورت تقریبی برای سطح A1 به ۵۰-۶۰ ساعت مطالعه و برای سطح A2 تقریباً ۱۰۰-۱۲۰ ساعت مطالعه نیاز است.

چالش‌ها و قسمت‌های سخت زبان ایتالیایی چیست؟

در قسمت بالا اشاره کردیم که زبان ایتالیایی از زبان‌های آسان دنیاست اما با این حال هر زبانی چالش‌های خودش را دارد که شاید همین چالش‌ها آن را نظر برخی افراد سخت و دشوار کرده است. برخی از این چالش‌ها عبارت‌اند از:

تفاوت‌های فرهنگی و تاریخی

زبان ایتالیایی به عنوان زبان مادری مردم ایتالیا با ویژگی‌های فرهنگی و تاریخی این کشور ارتباط مستقیم دارد بنابراین برای ما که از یک فرهنگ متفاوت هستیم می‌تواند چالش‎هایی را ایجاد کند.

تمایز گرامر زبان ایتالیایی

از آنجایی که این زبان یک زبان قدیمی است ساختارهای گرامری منحصر به فردی دارد که ممکن است برای برخی از زبان آموزان سخت و دشوار باشد.

بخش‌های آسان زبان ایتالیایی چیست؟

زبان ایتالیایی بخش‌های راحت و آسان نیز دارد که شامل موارد زیر است؛

ساده بودن واژگان ایتالیایی

یادگیری لغات زبان ایتالیایی از بخش‌های راحت این زبان است. بسیاری از این کلمات شبیه کلمات انگلیسی هستند و اگر شما با زبان انگلیسی آشنایی داشته باشید به راحتی می‌توانید به آن‌ها مسلط شوید و در مکالمات خود آن‌ها را استفاده کنید.

تلفظ بر اساس نوشتار

در زبان ایتالیایی برخلاف زبان فرانسوی شما کلمات را همانطور که می‌بینید می‌خوانید، در واقع ایتالیایی یک زبان آوایی است و هر حرفی در آن باید تلفظ شود.

چه چیزهایی یادگیری زبان ایتالیایی را سخت‌تر می‌کند؟

در یادگیری زبان ایتالیایی همواره عواملی وجود دارد که بی توجهی به آن‌ها یادگیری این زبان را سخت می‌کند. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

نداشتن علاقه کافی

اگر چندان زبان ایتالیایی را دوست نداشته باشید بخش مهمی از سوخت لازم برای یادگیری این زبان را نخواهید داشت و روند یادگیری برای شما سخت می‌شود.

نداشتن هدف دقیق

در ابتدای راه یادگیری زبان ایتالیایی برای خود مشخص کنید که چرا می‌خواهید زبان ایتالیایی یاد بگیرید؟ هدف شما از یادگیری این زبان مهاجرت است یا سفر یا کار یا دقیقا چه چیز؟ هدف گذاری به شما در آسان شدن مسیر یادگیری زبان ایتالیایی کمک زیادی می‌کند.

استفاده نکردن از منابع زبانی مطابق با سطح‌ خود

برای یادگیری زبان ایتالیایی مانند هر زبان دیگر منابع مختلفی مانند کتاب، پادکست، فیلم و سریال و… وجود دارند که به یادگیری این زبان بسیار کمک می‌کنند اما اگر این منابع را با توجه به سطح زبانی که در آن هستید انتخاب نکنید، یادگیری ایتالیایی برای شما بسیار سخت خواهد شد و از یادگرفتن آن لذت نمی‌برید.

داشتن طرز فکر منفی در یادگیری زبان ایتالیایی

داشتن طرز فکر منفی

اگر در ذهنتان نسبت به یادگیری این زبان تفکر منفی وجود دارد آن را با خود حل کنید چرا که این تفکر می‌تواند روی میزان یادگیری شما تاثیر بدی بگذارد. تفکرات منفی می‌تواند ناشی از تصور شما از سختی یادگیری این زبان، سن و سالی که در آن شروع به یادگیری کردید و…. باشد.

چه چیزهایی یادگیری زبان ایتالیایی را آسان‌تر می‌کند؟

در یادگیری زبان ایتالیایی عواملی نیز وجود دارند که به شما کمک می‌کنند سرعت یادگیری خود را بالا ببرید و راحت‌تر این زبان را یاد بگیرید. این عوامل عبارت‌اند از موارد زیر:

علاقه و هدف

اگر شما به این زبان علاقه داشته باشید و با یادگیری آن هدفی را دنبال می‌کنید نیمی از راه را رفته‌اید و می‌توانید به سرعت به این زبان مسلط شوید.

گوش دادن به پادکست و موسیقی ایتالیایی

گوش خود را با شنیدن مداوم آهنگ و پادکست ایتالیایی به این زبان عادت دهید تا قدرت شنیداری شما تقویت شود.

خواندن مطالب ایتالیایی

برای تقویت مهارت خواندن، هر روز کمی کتاب یا مقاله ایتالیایی بخوانید.

تماشای فیلم و سریال ایتالیایی

فیلم و سریال‌های ایتالیایی منابع بسیار خوبی هستند که با یک تیر چند نشان بزنید. هم با تلفظ صحیح کلمات آشنا شوید، هم اصطلاحات عامیانه را یاد بگیرید، هم با فرهنگ مردم آشنا شوید.

نوشتن به زبان ایتالیایی

به صورت روزانه کمی به زبان ایتالیایی بنویسید. این نوشته‌ها می‌توانند در مورد هر چیزی باشند، خاطرات روزمره، خلاصه برداری از یک کتاب یا مقاله.

کمک گرفتن از یک معلم خوب

برای یادگرفتن زبان ایتالیایی روش‌های مختلفی وجود دارد اما شرکت در کلاس ایتالیایی و آموزش دیدن زیر نظر یک معلم حرفه‌ای بخش زیادی از ناهمواری‌های یادگیری این زبان را برطرف می‌کند. اگر به دنبال یک معلم زبان ایتالیایی خوب می‌گردید می‌توانید در نیمکت با ده‌ها معلم زبان حرفه‌ای آشنا شوید و یادگیری این زبان را شروع کنید.

صحبت با بومی زبانان

از طریق قرار گرفتن در محیط‌های ایتالیایی یا به وسیله اپلیکیشن‌های هلوتاک و آی‌تاکی پارتنر زبان ایتالیایی پیدا کنید و مکالمه و صحبت کردن را هر چند ساده و ابتدایی شروع کنید تا قدرت مکالمه شما تقویت شود.

ساعات مطالعه کافی

برای یادگیری زبان ایتالیایی باید یک برنامه منظم هر روزه داشته باشید و زمانی را برای یادگیری اختصاص دهید. طبیعی است هر چقدر ساعات مطالعه شما بیشتر باشد یادگیری نیز سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

ساعات مطالعه کافی

زبان مادری

زبان مادری را نیز باید از دیگر عوامل تاثیر گذار بر یادگیری ایتالیایی دانست. هرچقدر زبان مادری شما با زبان دوم هم ریشه‌تر باشد یادگیری زبان جدید راحت‌تر است. برای مثال یادگیری زبان ایتالیایی برای انگلیسی‌ها، اسپانیایی‌ها، فرانسوی‌ها و… راحت‌تر است چرا که ریشه کلمات مشترکی دارند. با این حال نگران نباشید! فارسی زبانان زیادی هستند که به این زبان مسلط هستند. بنابراین همه چیز به پشتکار شما بستگی دارد.

نتیجه گیری

زبان ایتالیایی یکی از زبان‌های شیرین، جذاب و در عین حال آسان دنیاست که با تسلط به آن می‌توانید مزایا زیادی به دست آورید. بنابراین اگر به این کشور و این زبان علاقه دارید همین حالا یادگیری آن را شروع کنید.